Bøger af Frederikke Skaaning Knage
-
- En grundbog
568,95 - 598,95 kr. KVALITATIVE METODER belyser, hvordan mennesker oplever og beretter om verden, hvordan de agerer, og hvordan menneskelige fænomener fremtræder og udvikler sig i komplekse sammenhænge. Metoderne er på forskellig vis egnede til at beskrive, forstå, fortolke og analysere den menneskelige erfarings mange nuancer og kvaliteter. De kvalitative metoder har været i hastig vækst i human- og samfundsvidenskaberne i de seneste ca. 25 år, og forskere har på tværs af faggrænser udviklet et væld af forskellige teknikker, tilgange og perspektiver.I denne 4. udgave er samtlige kapitler reviderede og opdaterede. Bogen inkluderer nye kapitler om digital etnografi, kvalitative forløbsstudier, forandringsorienteret forskning, sensoriske metoder, Arts-Based Research og feministisk inspireret metodologi.Denne bog tilbyder et overblik over typiske, kvalitative metoder, og hvordan disse anvendes i dansk og international kontekst. Bogens 29 kapitler giver en indføring i de kvalitative metoders teori, men lægger først og fremmest vægt på konkret at beskrive den håndværksmæssige kunnen, som præger indsigtsgivende kvalitative studier. Bogen er velegnet for både studerende og erfarne kvalitative forskere.Svend Brinkmann er professor ved Aalborg Universitet.Lene Tanggaard er professor ved Aalborg Universitet.
- Bog
- 568,95 kr.
-
153,95 kr. Dette nummer af tidsskriftet i morgen indeholder følgende artikler:Mere tilstedeværelse, ja tak!Af Lasse Reichstein, skoleleder på Hellerup SkoleTænk i tilhørsforhold for børn med skolevægringAf Frederikke Skaaning KnageVi har brug for mere viden om, hvordan man kan tilgå problematikken med skolevægring på de enkelte skoler og for de enkelte børn. Ligeledes mangler vi viden om, hvordan man som skoleleder forholder sig til skolens ansvar i sager med skolevægring. Denne artikel konkretiserer, hvad skolevægring egentlig er for en størrelse, og hvilket ansvar man som skoleleder har i den sammenhæng.Sammen kan vi gøre noget ved skolefraværAf Tilde Kirstine Kok og Gurli Bjelskou JensenDenne artikel beskriver, hvordan man i PPR i Aarhus Kommune har gjort sig forskellige erfaringer med at arbejde løsningsorienteret i forhold til en fraværsproblematik for den enkelte elev, samtidig med at man også har arbejdet med en mere systematisk forebyggende indsats. Bl.a. har systematisk fraværsregistrering og etableringen af et fraværsteam været blandt tiltagene.Indsats i praksis: Aalborg Kommunes handlevejledning mod bekymrende fraværI dette interview fortæller Kari Rune Jacobsen, chef for PPR i Aalborg Kommune, og Kate Kudahl Østergaard Jørgensen, viceskoleleder på Sønderbroskolen i Aalborg, om Aalborg Kommunes tværprofessionelle fraværsindsats og om, hvordan den konkret har udmøntet sig på kommunens skoler.Hvordan hjælper vi børn med problematisk skolefravær?Af Johanne Jeppesen Lomholt, Daniel Bach Johnsen, og Mikael ThastumI denne artikel præsenteres den århusianske fraværsindsats Back2School, og vi får indblik i nogle af de første resultater af effekten af denne indsats. Derudover går artiklen tæt på de forskellige typer af fravær, der findes, og hvordan man spotter et mønster i elevernes fravær og ved, hvornår fraværet har nået et niveau, som skønnes at være problematisk.Anmeldelse af Den modige lederAf Grethe Andersen
- E-bog
- 153,95 kr.