Bøger af Esper Sørensen
-
- Et manifest om behovet for Åben Dialog
198,95 - 228,95 kr. Esper Sørensen slår i dette manifest på tromme for, at der er brug for et paradigmeskifte inden for behandlingen af psykiske sygdomme. Ved at reflektere over 40 års arbejde med og for unge med psykiske udfordringer konstaterer Esper Sørensen, at der er behov for et skifte fra et fokus på individer til et fokus på relationer.I bogen argumenteres der grundigt for, at psykiske sammenbrud må forstås som relationelle sammenbrud. I bogen præsenteres en række aktuelle perspektiver, der alle sammen peger i retning af relationens betydning. Det diskuteres således, hvordan epigenetik, p-faktoren, et sociologisk, et pædagogisk og et pædagogisk-sociologisk perspektiv kan understøtte det konkrete arbejde i et relationelt perspektiv. Herudover diskuteres det, hvorledes nøgletermer som selv-og identitetsdannelse, livsfortællinger og kraftfelt kan aktualisere et blik på, hvordan individer udvikles og forandres. Esper Sørensen er en af pionererne i forhold til at udvikle og anvende tilgangen Åben Dialog i Danmark. Bogen afsluttes således med en udfoldelse af, hvordan Åben Dialog netværkssamtaler har vist sig at udgøre et alternativ til de mest almindelige tilgange til psykisk sygdom.Bogen anviser nye veje for hjælp til alle med psykiske udfordringer. Den er let tilgængelig og kan læses af alle med interesse for dialogisk og relationelt arbejde i praksis.
-
- Om pædagogisk arbejde med psykisk syge
138,95 kr. Etik, pædagogik og psykiatriEt menneske, som er psykisk syg, bliver i en hospitals- eller institutionel sammenhæng primært betragtet og mødt som syg, hvorfor fokus i alt overvejende grad vil være på sygdommen, og den primære dagsorden vil dreje sig om det behandlingsmæssige, det vil sige sygdoms- og symptombehandling.Pædagogik og pædagogisk arbejde er båret af pædagogiske, filosofiske og etiske forståelser af mennesket og af den menneskelige eksistens, det vil sige på det alment menneskelige. Med dette udgangspunkt er fokus på, hvad det vil sige at være menneske, at være til og mestre tilværelsen både med hensyn til hverdagslivet og på et mere eksistentielt plan.Dette er en bog om pædagogik, ikke om psykiatri eller psykiske sygdomme. Denne antologi handler om, hvordan pædagogik kan tænkes og praktiseres i forhold til mennesker med psykisk sygdom. Det bærende synspunkt i alle kapitler er, hvordan medarbejdere indenfor psykiatrien kan hjælpe, støtte og vejlede mennesker med psykisk sygdom, således at vedkommende - på trods af, eller sammen med - sin psykiske sygdom kan leve en værdig og anstændig tilværelse.Bogens etik og menneskesyn tager udgangspunkt i humanismen og insisterer på, at alle mennesker, også psykisk syge, er ligeværdige og fuldgyldige medborgere i samfundet, og at de derfor skal hjælpes til at kunne deltage i det sociale- og samfundsmæssige liv. Især det almen- og mellemmenneskelige fremhæves bogen igennem, og det relationelle, mødet og kontakten mellem bruger og medarbejder bliver diskuteret ud fra de forskellige faggruppers erfaringer og synspunkter.Antologiens temaartikler er disponeret ud fra bogens didaktiske model. Artiklerne er skrevet af udviklere og forskere, der fremlægger nyere didaktisk viden baseret på empiriske undersøgelser. Der peges på modsætninger og problemstillinger i virkelighedens komplekse felt. Forfatterne repræsenterer forskellige pædagogik- og didaktiksyn og redegør for den aktuelle didaktiske diskurs inden for deres ekspertområde. Forfattere er, Finn Hedegaard Nielsen, Karsten Jensen Møller, Steen Kruse, Jan Jaap Rothuizen, Ole Røge, Esper Sørensen, Torben Østergaard Christensen, Vivian W. Dalgas, Peter Sporleder og Iben Munkgaard Davids.Den trykte bog hos forlaget.
- E-bog
- 138,95 kr.