De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Erik Jørgen Hansen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Introduktion til den kvantitative metode
    af Erik Jørgen Hansen & Bjarne Hjorth Andersen
    359,95 kr.

    Et sociologisk værktøj er en introduktion til den kvantitative metode. Bogen udkom første gang i 2000 og er siden blevet en klassiker på området. Den foreligger her i en revideret udgave.   I bogen gennemgås kerneområderne i den kvantitative metode: stikprøver, spørgsmålsformulering, spørgeskemakonstruktion, elementære analyser af data og statistisk analyse. Desuden sættes der fokus på, hvordan kvantitative data kan passes ind i en bredere forståelse af samfundsmæssige forhold.   Erik Jørgen Hansen er tidligere forskningsprofessor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, og Bjarne Hjorth Andersen er tidligere lektor ved Sociologisk Institut, Københavns Universitet.

  • af Erik Jørgen Hansen
    188,95 kr.

    Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv er tænkt som en alsidig indføring i faget uddannelsessociologi og de helt grundlæggende uddannelsespolitiske temaer. Som sådan er bogen skrevet som lærebog til anvendelse inden for de studieretninger og andre undervisningssammenhænge, hvor forholdet mellem samfund  og uddannelse indgår. Samtidig henvender bogen sig til læsere i øvrigt, der ønsker indsigt i, om og i givet fald hvordan uddannelsessystemerne forsøger at tackle de krav, som udspringer af en samfundsudvikling, hvis retning forekommer mere og mere usikker og uforudsigelig.Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv er opdelt i 12 kapitler, der beskæftiger sig med følgende temaer:    - Uddannelseskriser og uddannelsesinflation (kap.1 og kap. 2) - Uddannelsessystemerne er forskellige fra nation til nation, og formuleringen af deres formål i love og forskrifter er upræcis (kap. 3 og kap. 4) - Social rekruttering, social arv og mønsterbrud (kap. 5 og kap. 6) - Køn og uddannelse (kap. 7) - Restgruppen  - et uddannelsespolitisk eller et arbejdsmarkedspolitisk problem? (kap. 8) - Kundskaber, opdragelse og værdier (kap. 9) - Hvad og hvem styrer elevstrømmene mht. størrelse og retning gennem uddannelsessystemet (kap.   10)      - Statslig uddannelsesplanlægning – hvorfor og hvordan? (kap. 11) - Uddannelsesreformer (kap.12) Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv er skrevet på baggrund af danske forhold, men med mange og væsentlige referencer til den udannelsesmæssige udvikling og forskning uden for landets grænser. Erik Jørgen Hansen  er professor ved Institut for pædagogisk sociologi, Danmarks Pædagogiske Universitet.

  • af Erik Jørgen Hansen
    33,95 - 58,95 kr.

    Bekæmpelse af social ulighed og utryghed var en central begrundelse for opbygningen af den danske velfærdsstat. Alligevel er det endt med stigende ulighed. Og alt imens har vi mistet evnen og begreberne til at sætte social ulighed i centrum for vores politik. Det går ikke bare ud over samfundets svageste. Det truer sammenhængskraften i Danmark. Sådan lyder diagnosen fra Erik Jørgen Hansen. Han påviser, at Danmark stadig er et klassesamfund, tager et opgør med troen på social mobilitet og stiller en række kontroversielle forslag til bekæmpelse af social ulighed. Erik Jørgen Hansen (f. 1935) er cand.polit. og tidligere forskningsleder i SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd samt forskningsprofessor ved DPU. Han er forfatter til bl.a. Den maskerede klassekamp (1990) og Konflikter og uligheder i det moderne samfund (2002) samt erindringsbogen Mit 1900-tal (2006).

  • - En grundbog til et fag
    af Erik Jørgen Hansen, Annick Prieur, John Andersen, mfl.
    458,95 kr.

    4. reviderede udgave af denne klassiker.   Sociologi – en grundbog til et fag har i mange år været et centralt værk i dansk sociologi og samfundsvidenskab. Bogen er en bred indføring i sociologiens teoretiske og empiriske univers og rummer bidrag af førende kræfter på tværs af landet.   Denne nye udgave er gennemrevideret og opdateret med den nyeste viden på området. Kapitlerne om social klasse og social ulighed, økonomi, produktion og arbejde, familie og kultur er nyskrevne. Desuden er der tilføjet et nyt kapitel om byens sociologi.     Bidragydere:   Hans Thor Andersen (AAU) John Andersen (RUC) Flemming Balvig (KU) Anders Blok (KU) Connie Carøe Christiansen (KU og RUC) Peter Gundelach (KU) Erik Jørgen Hansen (DPU) Hanne Foss Hansen (KU) Bjørn Evald Holstein (KU) Lars Bo Kaspersen (GBS) Anker Brink Lund (SDU) Flemming Mikkelsen (AU) Nils Mortensen (AU) Niels Møller (DTU) Henning Salling Olesen (RUC) Mai Heide Ottesen (SFI) Inge Kyger Pedersen (KU) Annick Prieur (AAU) Ole Riis (AU)     Sociologi - en grundbog til et fag kan også fås som e-bog. Klik her.

  • af Erik Jørgen Hansen
    338,95 kr.

    Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv er en alsidig, men langtfra ukritisk indføring i faget uddannelsessociologi og i de grundlæggende uddannelsespolitiske problemstillinger på uddannelsessystemernes forskellige arenaer. Bogen er skrevet på baggrund af danske forhold, men med mange og væsentlige referencer til den uddannelsesmæssige udvikling og debat uden for landets grænser. Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv er tænkt som lærebog i de studieretninger og andre undervisningssammenhænge, hvor forholdet mellem samfund og uddannelse indgår. Samtidig henvender bogen sig til alle, der ønsker indsigt i de udviklinger i samfundet, som uddannelsespolitikken forsøger at tackle. Denne 2. udgave af bogen er suppleret med den nyeste litteratur på området, og tal samt andre fakta er opdateret. Der er bl.a. tilføjet nye afsnit om globalisering og kritik af PISA samt et afsluttende kapitel om drømmen om uddannelse i verdensklasse. Erik Jørgen Hansen (f. 1935) er cand.polit. Fra 2000 og frem til pensioneringen i 2005 var han professor ved Institut for Pædagogisk Sociologi, Danmarks Pædagogiske Universitet. Inden da var han i mere end 30 år tilknyttet Socialforskningsinstituttet, størstedelen af tiden som forskningsleder. Erik Jørgen Hansen har bl.a. været primus motor i efterkrigstidens store danske levekårsundersøgelser og i undersøgelserne af den sociale rekruttering til uddannelser e. Af hans bøger kan nævnes: Hvem bryder den sociale arv? (1982), Socialgrupper i Danmark (1984), Danskernes levekår – 1986 sammenholdt med 1976 (1986), Fattigdom (1989), Den maskerede klassekamp (1990), En generation blev voksen (1995), Mit 1900-tal (2006) og sammen med Bjarne Hjorth Andersen Et sociologisk værktøj. Introduktion til den kvantitative metode (2. udg. 2009).

  • - Drøm, realitet, illusion
    af Erik Jørgen Hansen
    218,95 kr.

    Begrebet social mobilitet optræder i politiske udtalelser og i medierne i tre betydninger: som en drøm om at give alle mennesker lige muligheder for social opstigning; som en realitet, der viser, at dette mål ikke er opnået; og som en illusion i form af en ubegrundet tro på, at mere opadgående mobilitet skaber lige muligheder for alle.Denne bog præsenterer en kritisk gennemgang af det seneste halve århundredes sociologiske undersøgelser af social mobilitet i Danmark. Det påvises, at forskellene i mobilitetschancer mellem unge med forskellig social oprindelse stadigvæk er stor. Med bevarelse af disse relative forskelle er chancerne i alle oprindelsesmiljøer imidlertid steget kraftigt. Antallet af opadgående mobile fra de store klasser som arbejdere og almindelige funktionærer udgør derfor en stor andel af personerne i de højt uddannede og ledende positioner i samfundet. Samtidig er der en stigende andel opadgående mobile blandt kvinder, men en stagnerende andel blandt mænd.Erik Jørgen Hansen er professor emeritus ved DPU og tidligere forskningsleder ved SFI. Han har været bannerfører for dansk forskning i emner som ulighed og fattigdom og har desuden været en vægtig stemme inden for forskning og debat om uddannelse.

  • af Niels Egelund, Steen Hilling, Erik Jørgen Hansen, mfl.
    155,95 kr.

    »SPECIALPÆDAGOGIK i en brydningstid« rummer tolv artikler, hvis fælles mål er at styrke den kritiske og pædagogiske debat omkring specialpædagogikkens grundlag og udvikling. Ved indgangen til det 21. århundrede er specialpædagogikken præget af en række brydninger. Samtidig med at folkeskoleloven og FN-erklæringer fremhæver, at vi skal arbejde for en skole for alle og et samfund, der giver lige muligheder for mennesker med handicap, henvises stadig flere børn, unge og voksne til specielle pædagogiske foranstaltninger. Trods idealerne om inklusion og afkategorisering vokser interessen for diagnosticering og neuromedicinske beskrivelsesformer i praksis. Artiklerne kredser om sådanne paradokser og pejler aktuelle tendenser og problemstillinger inden for det specialpædagogiske område.   Bogen er redigeret af Jesper Holst, Søren Langager og Susan Tetler, og indeholder bidrag fra Kirsten Baltzer, Hans Clausen, Niels Egelund, Erik Jørgen Hansen, Mogens Hansen, Steen Hilling, Jesper Holst, Birgit Kirkebæk, Preben Kirkegård, Søren Langager, John Maul, Charlotte Ringsmose og Susan Tetler. Udgivelsen henvender sig til alle, der arbejder praktisk inden for det specialpædagogiske område, og de mange under uddannelse, som i deres arbejdsliv vil møde nogle af de børn, unge og voksne, der i dag påkalder sig specialpædagogisk opmærksomhed.

  • af Erik Jørgen Hansen
    143,95 kr.

    Samfundsforskeren Erik Jørgen Hansen har ved afslutningen af sit mere end 40-årige professionelle virke kastet et granskende, næsten sociologisk blik på sit eget livsforløb.  Beretningen tager sit udgangspunkt i alt det i tilværelsen, man ikke selv kan vælge: familie og slægt, stedet hvor man er født og vokser op, den sociale klasse og livsform, som ens nære familie tilhører, og som dermed bliver rammen for opvæksten. For Erik Jørgen Hansens vedkommende var der tale om en håndværkerfamilie bosat i en mindre vestjysk stationsby.  Helt uomgængeligt er endvidere fødselsåret, som dikterer, i hvilke livsfaser man konfronteres med bestemte historiske begivenheder, og møder bestemte samfundsforhold. Som født i 1935 måtte forfatteren derfor bl.a. gennemleve den tyske besættelse af Danmark, og næsten som en selvfølge lå årene som gymnasieelev og stud. polit. i 1950erne, hvor oprørske tanker til hans store fortrydelse var en sjældenhed.  Men denne afkodning af en tilværelse drejer sig også i høj grad om en præsentation af de forskellige arenaer, hvor forfatteren har skullet opbygge og anvende sine ressourcer. Arenaer, der udover opvækstfamilie, barndommens stationsby, Ribe Katedralskole og Københavns Universitet bl.a. omfattede den socialdemokratiske studenterbevægelse, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Det centrale Uddannelsesråd og ikke mindst Socialforskningsinstituttet, hvor Erik Jørgen Hansen arbejdede i 35 år med at kortlægge de forhold i samfundets indretning, der var og er bestemmende for forskellene i danskernes levekår.  Mit 1900-tal er beretningen ikke alene om en række uomgængelige betingelser for forfatterens livsforløb og hans reaktioner på dem, men også om en voksende indignation over social uretfærdighed samt forsøget på at sætte sit præg på samfundsdiskursen gennem dokumentation og debat af den sociale ulighed i alle dens forklædninger.  Erik Jørgen hansen (f. 1935) cand. polit. Fra 2000 til 2005 professor ved Institut for pædagogisk sociologi, DPU. Var inden da i 35 år tilknyttet Socialforskningsinstituttet, størstedelen af tiden som forskningsleder.

  • af Erik Jørgen Hansen
    64,95 kr.

    "Når begrebet klassesamfund alligevel er gået af mode, er en del af forklaringen, at klasserne nu optræder i nye forklædninger. Vi har fået en ny herskende klasse af højtuddannede, som har tilegnet sig monopol på den historisk og kollektivt producerede kulturelle kapital. Det er lykkedes den veluddannede klasse at skabe almindelig konsensus om et ulige aflønningssystem, som ikke gavner andre end dem selv, nemlig aflønning efter princippet: jo længere uddannelse, jo højere indkomst. Eller udtrykt på en anden måde: Jo længere man har nydt gavn af de offentlige investeringer i uddannelse og de offentlige udgifter til uddannelsesstøtte, desto højere privat indkomst skal man have resten af livet."Velfærdsstaten er opbygget for at bekæmpe ulighed og utryghed. I de seneste år er uligheden ikke desto mindre bare vokset og vokset, og dette truer ikke kun de svageste i samfundet, men hele sammenhængskraften i Danmark. Erik Jørgen Hansen påviser, at det danske samfund stadig er et klassesamfund, og han fremsætter en række kontroversielle forslag til, hvordan man kan bekæmpe den voksende sociale ulighed.Moderne Idéer handler om vor tids udfordringer: Flygtningekrise, klima, krig, ulighed, terrorisme, overvågning, uddannelse, m.m. Hvordan forholder vi os til udfordringerne, hvis overhovedet? Og kan vi tænke, diskutere og handle helt anderledes?Erik Jørgen Hansen (f. 1935) er uddannet cand.polit. og har tidligere været forskningsleder i Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) og forskningschef ved DPU. Han står blandt andet bag bøgerne "Den maskerede klassekamp" (1990) og "Konflikter og uligheder i det moderne samfund" (2002).

  • af Erik Jørgen Hansen
    113,95 kr.

    I seks artikler gengiver forfatteren sine mest epokegørende indlæg gennem årene i samfundsdebatten: - Ligestilling er blevet stueren: Kvindekamp blev til klassekamp - Kamp mellem generationerne eller mellem sociale klasser? - Mod nye klassemodsætninger - Arkiver ungdomspolitikken - giv ungdommen uddannelse og arbejde og lad den så i øvrigt få fred - Social ulighed fra generation til generation - Beskriver eller konstruerer vi virkeligheden Forfatteren analyserer i et større indledningskapitel de enkelte artikler og deres betydning. Om forfatteren: Erik Jørgen Hansen, f. 1935, cand.polit. 1963, professor i uddannelsessociologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet, har arbejdet som sociologisk forsker og forskningsleder Socialforskningsinstituttet i mere end 30 år, forfatter til adskillige sociologiske bøger. Forlagsserie om Mesterstykker Som titlen henviser til, vil der være tale om bidrag af fremtrædende danske og udenlandske forskere inden for humaniora og samfundsvidenskab. Hver bog vil kun indeholde bidrag fra én forfatter. Ideen er at lade forfatteren udvælge 3-8 artikler, som med rette kan kaldes mesterstykker og som har haft afgørende indflydelse på et områdes udvikling eller lign. Herudover skriver forfatteren en indledende artikel, som begrunder valget og sætter artiklerne ind i en kontekst i forbindelse med forfatterens eget og andres arbejde. Seriens målgruppe er dels studerende på seminarier og universiteter, men også andre interesserede og nysgerrige personer, der på en let og overskuelig måde kan få indblik i nogle få og vigtige mesterstykker.