Bøger af Elvi Weinreich
-
288,95 kr. Ny faglig ledelse handler om, hvordan man kan forstå og få øje på den faglige dimension i ledelse. I de senere år er det politiske krav om inddragelse af borgerne i velfærdsarbejder kommet på dagsordenen og med det er substansen af velfærdsinstitutionernes indsats, det pædagogiske arbejde, omsorgsarbejdet, plejen, behandlingen og undervisningen, relationen og samarbejdet med borgerne igen blevet aktuelt. Perspektivet på det fagprofessionelle arbejde er kommet i fokus og det har medført at faglig ledelse igen bliver talt frem i kommunernes forvaltninger, regionernes hospitaler og i den politiske og forvaltningsmæssige litteratur.I Ny faglig ledelse belyses faglig ledelse fra flere forskellige vinkler, men samlende er, at fokus på kerneopgaven og en stor opmærksomhed på, hvordan man lykkes med de specifikke kerneydelser. Faglig ledelse har som bestræbelse, at arbejdets inderste formål bliver forfulgt og bogen belyser, hvordan faglig ledelse i dag kan iagttages og forstås, hvilke betingelser der er og hvordan den konkret udføres.Hvordan kan faglig ledelse se ud?Hvilke rammer og vilkår er der for faglig ledelse?Hvad består den i?Hvorledes kommer den til udfoldelse?Hvad kan faglig ledelse bidrage til?Antologien har bidrag af: No Kampmann, Klaus Kasper Kofod, Hanne Marcher, Leif Moos, Henrik Stockfleth Olsen, Elvi Weinreich, Henrik Rander, Eva Schimmell Raakjær, Signe Smedegaard Skov, Rikke Horup Sørensen, Line Pape Thomsen og Susanne Tronier.
- Bog
- 288,95 kr.
-
- En kritik og vision
313,95 kr. At uddanne til profession er en udfordring, som uddannelsesstederne stadig ikke har overvundet på overbevisende vis. Der er sket forbedringer, men den væsentligste er ikke løst: At uddanne kompetente professionspraktikere, som også har tilstrækkeligt refleksionsberedskab til professionelt at håndtere fejl og uforudsete situationer.At det er sådan, vidner ikke alene nødråb fra de nyuddannede om, men også de hyppige politiske initiativer til at ommøblere uddannelserne. De nyuddannede føler sig ikke klædt godt nok på til praksis. Politikerne og mange uddannelsesforskere kæmper stadig med grundudfordringen: Hvordan uddanner man refleksive frustrationsrobuste professionspraktikere?Denne antologi tager livtag med denne udfordring. Det gøres ud fra en antagelse om, at praksiskompetence bedst udøves med udgangspunkt i praksis. Uddannelserne er for deduktivt teoretiske og efterlader de studerende uden tilstrækkelig håndværksmæssig kunnen. Bogen kritiserer, men giver også en række skitser til, hvordan man kunne gøre uddannelserne mere induktivt praksisorienterede og færdighedstrænende. Ligeledes præsenteres synpunkter og ideer til at tage med ud i praksis samt stof til eftertanke for uddannelsesudviklere og politikere.Bogens forfattere er: Bodil Christensen, Celine Ferot, Mads Hermansen (Red.), Elsebeth Jensen, Susanne Kaatmann, Anne Maj Nielsen, Søren Pjengaard, Bine Ryberg, Gitte Stamp, Micki Sonne Kaa Sunesen og Elvi Weinreich.
- E-bog
- 313,95 kr.
-
- Teoretisk og metodisk inspiration til bedre praksis
313,95 - 359,95 kr. Med et supervisionsfagligt og erhvervspsykologisk perspektiv kobler antologien teorier og viden om læring, professioner, grupper og organisationer sammen med praksis. Fokus er på teorier og metoder til arbejdet med supervision i organisationer. Supervision i et organisatorisk perspektiv viser forskellige udsnit og aspekter ved en reflekteret supervisionspraksis, der bl.a. henter elementer fra beslægtede områder som proceskonsultation og gruppe- og organisationsudvikling. Supervision handler nemlig både om at handle metodebevidst og at tænke konteksten med. Antologien består af bidrag af: - Jakob Hassing Pedersen - Susanne Ploug Sørensen - Vibe Strøier - Pia Laursen - Jens Bregengård - Lone Willer Holm - Elvi Weinreich. Bogen henvender sig til fagprofessionelle (psykologer, pædagoger, socialrådgivere, sygeplejersker, lærere m.fl.), som modtager supervision, samt supervisorer, konsulenter, coaches, undervisere, proceskonsulenter, ledere m.fl., der tilrettelægger, udfører eller evaluerer supervision.