Bøger af Elisabeth Fabritius
-
278,95 kr. ’Glimrende’ Jyllands-Posten’Infomættede og spændende artikler. Der er nyt at hente i læsestoffet, der nuancerer billedet af Anna Ancher og tidens kunst’ Weekendavisen’Måske har udstillingen og det medfølgende katalog potentialerne til at ændre på den status, Anna Ancher har været tildelt igennem det seneste århundrede.’ ’Paradokset mellem på den ene side Anna Anchers privilegerede position og anerkendelse og på den anden side de manglende udstillinger og erhvervelser bliver beskrevet i udstillingens smukke og vidensmættede katalog’ Information’Det kan anbefales at investere i det store katalog, der ledsager udstillingen. Artiklen af Lilian Munk Rösing om Annas dristige farvekombinationer kan blandt andet varmt anbefales. Interessant er det at læse, hvorledes Anna dygtigt forener de danske almuefarver med det sidste skrig fra Paris.’ Magasinet Kunst, Weekend Kataloget Anna Ancher er den smukke ledsagerske til SMKs udstilling af samme navn. Kunstneren Anna Ancher bliver som oftest sat i forbindelse med Skagens Kolonien, men dette katalog tager hende, med rette, ud af denne kontekst og lader Anna Ancher tale for sig selv. Bogen er smukt og rigt illustreret. Lilian Munk Rösing behandler Anchers dristige valg, når kunstneren forener de danske almuefarver med det sidste skrig fra Paris.Herudover skriver seniorforsker og kurator Peter Nørgaard Larsen om Anna Anchers lys og sansningen i hendes kunst. Chefkurator ved Skagens Museum, Charlotte Linvald, behandler det tvetydige og mystiske forhold Ancher havde til Indre Mission. Elisabeth Fabritius placerer Ancher i et ellers mandsdomineret moderne gennembrud og Cecilie Høgsbro Østergaard behandler kvindespørgsmålet, eller kvindevrøvlet, som Ancher selv beskrev det.Derudover deler Gertrud Oelsner, Mette Houlberg Rung, Nils Ohlsen, Andreas Bjerre, Caroline Bøjesen Schmit-Andersen ud af deres viden om Anna Ancher.
- Bog
- 278,95 kr.
-
- Breve og fotografier 1866-1935
1.123,95 kr. Dette Isbn indeholder 5 bind á ca. 650 sider + 1 registerbind á ca. 250 sider. Sælges kun samlet. Anna Brøndum (1859-1935), som hun hed før sit ægteskabmed Michael Ancher (1849-1927), voksede op i sin familiesgæstgivergård i Skagen Østerby. Her overnattede ikke blothandelsrejsende og embedsmænd, men også kunstnere, derkom til stedet for at male.Michael Ancher, som var født på Bornholm, kom første gang tilSkagen i 1874. Her fandt han i fiskerbefolkningens liv og arbejde enrigdom af motiver og dertil en fascinerende samtalepartner iden fjortenårige Anna Brøndum. Fortroligheden blev snart tilforelskelse, og i 1880 holdt parret bryllup.Kunstnerparret Anna Ancher og Michael Ancher er kendt ogelsket som nogle af de mest populære danske malere. Som deeneste fastboende Skagensmalere blev de tillige samlingspunktfor kunstnerlivet i byen fra 1879 og langt ind i det 20.århundrede. I deres hjem kom ikke blot deres danske og udenlandskekunstnervenner, men også kunstsamlere, forfattere,komponister, arkitekter og embedsmænd, som havde en rollei danmarkshistorien.Anna og Michael Anchers store omgangskreds affødte en tilsvarendestor efterladt brevsamling, som udgør en hovedkildetil belysning af en helt central del af den danske kunsthistorie.Med denne udgivelse bliver dette materiale tilgængeligt for offentligheden.Værket er gennemillustreret med historiske fotografier, deældste fra 1850’erne, fra Anchers Hus og Det Kongelige Bibliotek,hvoraf mange ikke tidligere har været gengivet
- Bog
- 1.123,95 kr.
-
- english edition
298,95 kr. The catalogue Anna Ancher is the beautiful companion to the exhibition of the same name at the National Gallery of Denmark. The artist Anna Ancher is usually put in connection with the famous artists’ colony, the Skagen Painters. However, this beautiful and richly illustrated exhibition catalogue lets the artist speak for herself. Lillian Munk Rösing discusses Ancher’s boldness in Anchers’ choice to combine both the rustic colour palette from her native Skagen and new inspirations from Paris.In addition, senior researcher and chief curator, Peter Nørgaard Larsen, analyses Anna Ancher’s use of light in her work. Chief curator at the Art Museums of Skagen, Charlotte Linvald, discusses the ambiguous and mysterious relationship Anna Ancher had with the Inner Mission in Denmark. Elisabeth Fabritius places Ancher in a male-dominated Modern Breakthrough and Cecilie Høgsbro Østergaard discusses Ancher in a feminist context.Furthermore, Gertrud Oelsner, Mette Houlberg Rung, Nils Ohlsen, Andreas Bjerre, Caroline Bøjesen-Andersen share their great knowledge of Anna Ancher
- Bog
- 298,95 kr.