De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af David Burmeister

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Verdenskunst mellem to katastrofer
    af Kasper Monrad, Karina Lykke Grand, Gertrud Oelsner, mfl.
    398,95 kr.

    Katalog og bogværk udgivet i forbindelse med udstillingen Dansk Guldålder på Nationalmuseum Stockholm (28. februar – 21. juli 2019) og Dansk guldalder. Verdenskunst mellem to katastrofer på SMK (24. august- 8. december 2019) inkl. fuld værkfortegnelse. Værket består af 20 artikler forfattet af fremtrædende svenske og danske kunsthistoriker, der her fremlægger de senere års reviderede og kritiske forskning i en af de mest populære perioder i dansk kunst. Forskningen suppleres med viden og indsigter opstået i den redaktionelle og kuratoriske proces omkring både bog og udstilling i Stockholm og København. Således indledes bogen med en omfattende oversigtsartikel om perioden af Karina Lykke Grand (AU), hvor den traditionelle, mere idealiserende fortælling og de tematiseringer, man typiske præsenteres for (”Det nye borgerskab”, ”Kunstakademiet”, ”Familieliv” mm.) uddybes og udfordres af en række nye læsninger og perspektiver. De øvrige artikler i bogen behandler og uddyber de problemstillinger, hovedartiklen opridser, og naturligvis også de temaer, man præsenteres for i udstillingen. Periodens udstrækning bliver diskuteret, men også hidtil underbelyste emner i kunsthistorien som tidens kvindelige kunstnere, kolonialisme, resultater af den helt nye tekniske kunsthistorie, den demokratiske revolution, nationalisme vs. internationalisme, teknologi, skandinavismen og de danske kunstnere i Sverige. Ikke mindst er der fokus på de mange kunstnere, der har været skrevet ud af den vedtagne kanon, ikke af kvalitetsmæssige, men af dybest set real- eller identitetspolitiske årsager. Bogen har som udstillingen en art kronologisk-rumlig opbygning, så man følger kunstens faglige udvikling og geografiske bevægelser mellem 1800 og 1860. En udvikling som selvfølgelig ikke kan betragtes isoleret, som kunsthistorien nok har haft tilbøjelighed til, men skal forstås som tæt sammenvævet med en lang række samfundsmæssige forhold og forandringer. Derudover finder man et forord ved NM’s og SMK’s museumsdirektører, en kuratorisk introduktion til udstillings-samarbejdet samt et appendiks med værkfortegnelse, omfattende bibliografi og fyldige kunstnerbiografier over de udstillende kunstnere, Bogen er rigt illustreret med ca. 350 billeder og fotografier.****** ’Et mirakel af et katalog’ Berlingske***** ’Nuanceret og indsigtsfuldt’ Kristeligt Dagblad♥♥♥♥ ’De 278 værker er smukt gengivet’ Politiken

  • af Camilla Jalving, Casper Tybjerg, Peter Nørgaard Larsen, mfl.
    348,95 kr.

    Få kunstnere har oplevet samme bratte fald fra superstjerne til kunsthistorisk prygelknabe som Carl Bloch (1834-1890). Efter sin død blev han skrevet ud af kunsthistorien og hans billeder sat på magasin. Men uden for museerne vandt Blochs virtuose teknik og forførende fortællinger fortsat nye tilhængere.I Carl Bloch – Forført gives en række bud på, hvordan Bloch har formået at fastholde et bredt publikum ved at tale direkte til de store menneskelige følelser, kropsligt og psykologisk. Hvad formede fænomenet Carl Bloch, og hvordan forstår vi ham i dag? I denne bog revurderer både forskere og et nutidigt, kritisk publikum Carl Blochs komplekse livsværk: fra de religiøse billeder, komiske genremotiver og opbyggelige skæbnefortællinger til de Rembrandt-inspirerede raderinger og de suveræne portrætter af det moderne livs kvinder.

  • af Camilla Jalving, Casper Tybjerg, Peter Nørgaard Larsen, mfl.
    348,95 kr.

    Few artists have had such a rapid fall from superstar status to whipping boy as Carl Bloch (1834–90). After his death, he was written out of art history and his pictures placed in storage. But outside the museums, Bloch’s virtuoso technique and seductive narratives continued to win new followers.Carl Bloch – Seduced offers new perspectives on how Bloch has continued to attract a wide audience by speaking directly to the great human emotions. What shaped the phenomenon that is Carl Bloch and how do we perceive him today? In this book, scholars and contemporary audiences reassess Carl Bloch’s complex life’s work, right from his religious images, comic genre scenes and edifying fateful tales to his Rembrandt-inspired etchings and superb portraits of the women of modern life.

  • - World-class art between disasters
    af Kasper Monrad, Karina Lykke Grand, Gertrud Oelsner, mfl.
    398,95 kr.

    The catalogue was published in connection with the exhibition The Danish Golden Age World-Class Art Between Disasters at The National at National Museum Stockholm (28th February - 21st July 2019) and the National Gallery of Denmark (24th August - 8th December 2019). The catalogue includes 20 articles by prominent Swedish and Danish art historians, who present the most recent academic research on one of the most popular eras in Danish art history. The research is supplemented with knowledge and insight gained in the editorial and curatorial process of both the book and the exhibition in Stockholm and Copenhagen. Thus, the book is introduced by a comprehensive overview article about the period by Karina Lykke Grand (University of Aarhus), which elaborates on the traditional, more idealised, narrative and the thematics that are typically presented in connection to the Danish Golden Age. Family life, citizenship, the Danish Art Academy, etc. are elaborated and challenged by various new readings and perspectives. How far the Danish Golden Age stretches is discussed, as well as, more undiscussed topics in art history, such as the female artists of the Danish Golden Age, colonialism the results of the new technical art history, the democratic revolution, nationalism versus internationalism, technology, Scandinavianism and Danish artists in Sweden. In addition, the catalogue focuses on the many artists who have been written out of the approved canon, not for lack of quality, but for reasons of realpolitik or identity politics. The catalogue, as well as the exhibition, has a chronological-spacial set up so that we follow the technical development and geographic movement between 1800 and 1860. This development can of course not be considered isolated, like art history has been inclined to do, but must be understood as closely interwoven with a wide range of societal conditions and changes. The catalogue is richly illustrated with approximately 350 paintings and photographies