De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Bjarne Bruun Jensen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Introduktion til pædagogens grundfaglighed
    af Johannes Andersen, Benedicte Madsen, Bjarne Bruun Jensen, mfl.
    568,95 - 718,95 kr.

    Denne bog giver en grundig og mangfoldig introduktion til centrale pædagogiske tematikker og giver pædagogstuderende mulighed for at gå på opdagelse i de mange vigtige forhold og spændende spørgsmål, som udgør det pædagogiske arbejdsområde.Udgivelsen giver et inspirerende, kvalificerende og diskuterende afsæt for studierne på pædagoguddannelsen.Det store hold af forfattere, der bidrager til denne udgivelse, har alle fingeren på den pædagogiske puls. Nogle har deres daglige gang på landets pædagoguddannelser, hvor de underviser, udvikler og forsker, nogle er forskere på landets universiteter, og en håndfuld er konsulenter i forskellige pædagogiske sammenhænge.Udgivelsen henvender sig særligt til studerende på første studieår af pædagoguddannelsen – grundfagligheden, men den kan bruges under hele uddannelsen. Bogen kan desuden fungere som opslagsværk og er generelt interessant for alle med bred interesse for pædagogik.

  • af Tine Tjørnhøj-Thomsen, Bjørn E. Holstein, Bjarne Bruun Jensen, mfl.
    484,95 - 688,95 kr.

    Dette er 7. udgave af FOREBYGGENDE SUNDHEDSARBEJDE, der for længst har skrevet sig ind som en klassiker inden for områderne forebyggelse og sundhedsfremme. Bogen har over en periode på 35 år fået status af et alment accepteret opslagsværk og er en foretrukken grundbog på en række professionsbacheloruddannelser samt på kandidatuddannelser som medicin,folkesundhedsvidenskab og sociologi. Siden den første udgave udkom i 1986, har værket behandlet centrale områder inden for forebyggelse og sundhedsfremme og har for hver ny udgave afspejlet den aktuelle udvikling inden for området og i samfundet som helhed.Forebyggelse og sundhedsfremme har i de senere år fået en stadig mere central rolle i sundhedsvæsenet. I dag er inddragelse af brugeren og dennes aktive rolle blevet endnu mere afgørende, ligesom klimalovgivning og de seneste ændringer i sundhedslovgivningen er nye vigtige tiltag. Derfor er der i denne udgave mere fokus på brugerinvolvering, udvikling af kompetencerog handlekraft, men også på individets egne værdier og præferencer. Mere generelt afspejler 7. udgave den nyeste udvikling i teori og praksis på tværs af sundhedsvæsenet, og der er gennemført et grundigt redaktionsarbejde for at forny bogen.Den praktiske virkelighed, hvor det forebyggende sundhedsarbejde udføres, udgør en rød tråd i samtlige udgaver af FOREBYGGENDE SUNDHEDSARBEJDE. Bogen rummer også en række teoretiske og metodiske kapitler, som giver læseren en solid forståelse af baggrunden for det praktiske arbejde. Denne kombination af teori og praksis gør bogen særdeles velegnet somlærebog for en bred målgruppe.

  • - - sygdom, behandling og organisation
    af Kirsten Nørgaard, Niels Møller, Bjarne Bruun Jensen, mfl.
    359,95 - 441,95 kr.

    Diabetes - sygdom, behandling og organisation henvender sig til alle inden for sundhedsvæsnet - specielt læger, sygeplejersker og terapeuter - der har brug for en overskuelig og opdateret viden inden for diabetologi. Bogen er skrevet med vægt på de specielle forhold, der kan gøre sig gældende i dansk diabetologi og med fokus på de specielle tværfaglige og tværsektionelle samarbejdsrelationer, som er vigtige i moderne diabetologi. Dansk diabetologi har traditioner på det kliniske og især det forskningsmæssige område, og planlægningen af behandlingen af diabetespatienter indtager en fremtrædende plads i det danske sundhedsvæsen. Denne bog har derfor fokus på de seneste forskningsresultater og resultater fra store kontrollerede kliniske undersøgelser.

  • - Teori og praksis
    af Bjarne Bruun Jensen, Janna Sylvestersen, Liselotte Jensen, mfl.
    332,95 kr.

    Rehabilitering er et begreb i opbrud. Begrebet bruges ofte til at betegne processer, der følger en bestemt sygdom eller sygdomstype, f.eks. neurorehabilitering, hjerterehabilitering osv, men ofte står det vagt, hvad der egentlig menes. Med udgangspunkt i 'Rehabilitering i Danmark - Hvidbog om rehabiliteringsbegrebet' fra 2004 slår bogen her til lyd for en forståelse af rehabilitering som samfundets tværfaglige tilbud til mennesker med mangefacetterede problemer – tilbud som indrettes på borgerens præmisser. Bogen diskuterer også nogle af de faldgruber og fortolkningsspørgsmål, der opstår, når man gerne vil lade de personer, det hele drejer sig om, komme til orde og få indflydelse. Bogen indledes med tre stærke personlige fortællinger af mennesker som på forskellig vis er afhængig af det offentlige sundhedsvæsens rehabiliteringstilbud. Disse fortællinger sætter bogens teoretiske afsnit ind i et individuelt og personafhængigt perspektiv, som det faglige personale dagligt må forholde sig til• HANDICAPPOLITIK NATIONALT OG INTERNATIONALT• FUNKTIONSHÆMNING I ET SAMFUNDSMÆSSIGT PERSPEKTIV • SUNDHEDSFREMME I REHABILITERINGSPROCESSEN• REHABILITERING OG SUNDHEDSPÆDAGOGIK• LOVGIVNING OG REHABILITERINGBogen henvender sig primært til studerende på de mellemlange sundhedsfaglige grund- og videreuddannelser: sygeplejerske, ergoterapeut og fysioterapeut, men den kan med stor fordel inddrages i undervisningen på de sociale og de pædagogiske uddannelser.

  • - Teori, forskning og praksis
    af Bjarne Bruun Jensen, Monica Carlsson & Venka Simovska
    144,95 kr.

    Sundhed er en ressource til vækst og udvikling både for den enkelte og samfundet og er derfor et højt prioriteret politisk område. Den politiske opmærksomhed har ført til, at vi i hverdagen ofte møder krav om at tage ansvar og beslutninger i komplekse sundhedsmæssige sager.Sundhedspædagogik er et væsentligt redskab, når målet er at udvikle forskellige gruppers kompetencer, så de kan varetage og fremme egen og andres sundhed. Sundhedspædagogik spiller også en væsentlig rolle i samarbejdet mellem professionelle og forskellige grupper af mennesker som fx børn, unge, ældre, patientgrupper og socialt udsatte.Bogen præsenterer forskningsbaserede og praksisrelevante perspektiver på sundhedspædagogik. Den henvender sig til forskere, studerende og professionelle, der arbejder med uddannelse, udvikling, evaluering og forskning inden for sundhedspædagogik og sundhedsfremme.

  • af Grit Niklasson
    263,95 - 323,95 kr.

    Denne bog henvender sig til alle sundhedsbachelorer. Især vil kommende bioanalytikere, fysioterapeuter, sygeplejersker, jordemødre, radiografer og ergoterapeuter have udbytte af bogen, da den er skrevet tæt op ad gældende bekendtgørelser og studieordninger. Forfatterne viser, hvordan samfundet sætter rammerne for den sundhedsprofessionelles møde med borgeren. Disse rammer udgøres ikke mindst af konkrete politiske tiltag og lovgivning. Men også folkesundhedsprogrammer og aktuelle forebyggelses-, sundhedsfremme- og behandlingstilbud fra kommuner og regioner spiller ind, da det er den sundhedsprofessionelles opgave at udmønte dem i forhold til den specifikke borger. Samtidig indvirker forskellige strømninger og strukturer på mødet. Det kan være samfundets formelle og uformelle magtrelationer, den ulige fordeling af muligheder og ressourcer samt forskellige opfattelser af væsentlige begreber som risiko, livsstil og ’det gode liv’.

  • - Mellem sundhedsfremme og forebyggelse i skolesundhedsplejen
    af Bjarne Bruun Jensen, Karen Wistoft & Jette Vinter Roesen
    51,95 kr.

    I bogen præsenteres de første resultater fra et forsknings- og udviklingsprojekt med sundhedsplejen i Københavns Kommune. Vægten lægges på at beskrive og analysere de dominerende værdier og problemstillinger, der hersker inden for skolesundhedsplejen. Målet er at giveen klarere beskrivelse af sundhedsplejens værdigrundlag. Bogen konkluderer bl.a., at den traditionelle modstilling mellem sundhedsfremme og forebyggelse er ufrugtbar og ude af trit med praksis, og at der inden for begge områder er behov deltagerorienterede processer og ekspertviden. Endvidere beskrives "målgruppe"-deltagelse som fundamentalt element i sundhedsplejens værdigrundlag, og det dokumenteres, hvordan deltagelse kan forstås, beskrives og anvendes i forskellige former inden for arbejdet med skolesundhedsplejen. Denne første fase følges op af en næste fase, hvor en række nye principper og strategier udvikles, afprøves og dokumenteres.

  • - Professionelle perspektiver på børn og unges sundhed
    af Bente Jensen, Grethe Sandholm, Bjarne Bruun Jensen, mfl.
    198,95 kr.

    Sundheden er til debat. I Danmark og det øvrige Norden forskes der inden for flere felter i at afdække de fysiske og mentale sundheds- og risikofaktorer. Denne nye antologi præsenterer i det lys forskellige professionelle perspektiver på børn og unges sundhed.Med hvad er sundhed i det hele taget? Og hvordan kan sundhed forstås i et nutidigt lys? Fra officiel side fokuseres der meget på det fysiske aktivitetsniveau som det bedste middel til at bevare eller forbedre sundhedstilstanden. Samtidig forskes der også en hel del i bevægelsens betydning for læring, der ellers traditionelt er blevet anset som et kognitivt anliggende i skolernes praksis.Det er redaktørernes håb, at bogen kan inspirere til ændring og udvikling af praksis - bl.a. institutionel praksis, læringspraksis og praksis i fritidssektoren.Bogens forfattere repræsenterer tilsammen forskningsområdet, professionsområderne og praksisfeltet omkring børn og unge.Bidragsyderne er ikke udvalgt ud fra en overordnet fælles teoretisk enighed mellem dem, men ud fra, at de hver især har en specifik faglig forståelse, der er væsentlig for helheden. Potentialet ved de forskellige faglige forståelser er, at de tilsammen udvider grundlaget for helhedsorienterede og koordinerede overvejelser og praksistiltag - på tværs af institutionelle grænser.Bogen henvender sig til alle med interesse for børn og unges sundhed.

  • af Bjarne Bruun Jensen & Stephen Clift
    103,95 kr.

    This book brings together recent international scholarship on the links between education and health, and recent research evidence evaluating the processes and outcomes of health promoting schools initiatives. The book arises out of the Education and Health in Partnership conference, which took place in Egmond aan Zee, the Netherlands in September 2002. The key aims of the conference were to focus on effective partnership working for health in schools and to consider the evidence base for health promoting schools programmes. A significant outcome of the conference was the Egmond Agenda, which outlines the principal components for success in establishing health promoting schools.Contributors from across Europe, the United States, South Africa and Australia present findings from national health promoting school projects, with a particular emphasis on the promotion of mental health.The volume will be of interest to all education and health professionals interested in the contributions of schools in promoting health, empowerment, action competence and wellbeing of young people.