Bøger af Benny Bang Carlsen
-
- 1. - 6. klassetrin
218,95 kr. Det andet og tredje bind i serien introducerer de fire studiekompetenceområder, der knytter sig til undervisningen i folkeskolen. Hvor bog to behandler 1. - 6. klassetrin, behandler bog tre 4. - 10. klassetrin.Gennem fire eksemplariske nedslag sigter bogen mod at inspirere til fortsatte studier af faget på egen hånd, hvor den studerende selv skaber sin faglige profil med henblik på siden at kunne tilrettelægge, begunde og udvikle egen danskundervisning i skolen.Hvert kapitel præsenterer central forskningsbaseret viden, og der gives løbende eksempler på analytisk tekstarbejde, som på en gang er teoretisk forankrede og med et udblik på fagdidaktiske overvejelser. Endelig rummer hvert af de fire kapitler forslag til videre læsning samt studieopgaver med forslag til fx læremiddelanalyser, casestudier, udarbejdelse af studieprodukter, vejledning m.m.
- Bog
- 218,95 kr.
-
297,94 kr. Den 1. august 2014 trådte den nye folkeskolelov i kraft. Gennemførelsen af folkeskolereformen er af den største forandringer, der er sket på skoleområdet i årtier – men hvilke resultater er det, man fra politikerside har forsøgt at opnå, og hvilke konsekvenser vil forandringerne på sigt få for folkeskolen, som vi har kendt den?I Folkeskolen – efter reformen søger forfatterne at belyse, hvilket politisk rationale der ligger bag forandringerne på de forskellige fagområder og i skolen som helhed. Bogens kapitler gennemgår den eksisterende videnskabelige viden inden for de forskellige områder, og peger på – og diskuterer – de implikationer, som lovgivningen og de mange nye tiltag, fx Fælles mål, styrket skoleledelse, øget inklusion og indførelse af understøttende undervisning, har for skolen og undervisningen.Bogens kapitler er skrevet af en række førende eksperter inden for uddannelsesforskningen.Jens Rasmussen er ph.d., professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.Claus Holm er ph.d., lektor og viceinstitutleder for forskning ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.Andreas Rasch-Christensen er forskningschef ved VIA University College.
- Bog
- 297,94 kr.
-
122,95 kr. I dette hæfte, som introducerer til Tekster og tekstundervisning (1.-6. klassetrin), præsenterer Rasmus Fink Lorentzen og Anne Agger nyere forskningsbaseret viden om multimodale tekster og introducerer til modeller og begrebsbrug med henblik på tilrettelæggelse af tekstundervisningen i dansk. Kapitlet indledes med en generel introduktion til socialsemiotikken. Efterfølgende forklares, hvordan denne videnskab ligger i forlængelse af den klassiske semiotik og det dobbelte tegnbegreb, og dette sættes igen i relation til en definition af multimodalitetsbegrebet. Herefter indsnævres fokus til at omhandle fiktive multimodale tekster i skolen.I kapitlet demonstreres to eksemplariske analyser af konkrete undervisningsforløb, der omfatter litteraturundervisning, som inddrager digitale multimodale tekster. På baggrund af disse analyser diskuterer de to forfattere de didaktiske implikationer af disse tekstarbejder og kommer afsluttende med forslag til studieaktiviteter med multimodale tekster i læreruddannelsen. Målet med kapitlet er at introducere til et nyt og spændende hjørne af tekstundervisningen i dansk, som kan bidrage til indholdsområdet i flere af de nye elementer i læreruddannelsen, eksempelvis multimodalitet, literacy og tekster og tekstundervisning.Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.
- Bog
- 122,95 kr.
-
- 4. - 10. klassetrin
233,95 kr. Det andet og tredje bind i serien introducerer de fire studiekompetenceområder, der knytter sig til undervisningen i folkeskolen. Hvor bog to behandler 1. - 6. klassetrin, behandler bog tre 4. - 10. klassetrin. Gennem fire eksemplariske nedslag sigter bogen mod at inspirere til fortsatte studier af faget på egen hånd, hvor den studerende selv skaber sin faglige profil med henblik på siden at kunne tilrettelægge, begunde og udvikle egen danskundervisning i skolen. Hvert kapitel præsenterer central forskningsbaseret viden, og der gives løbende eksempler på analytisk tekstarbejde, som på en gang er teoretisk forankrede og med et udblik på fagdidaktiske overvejelser. Endelig rummer hvert af de fire kapitler forslag til videre læsning samt studieopgaver med forslag til fx læremiddelanalyser, casestudier, udarbejdelse af studieprodukter, vejledning m.m.
- Bog
- 233,95 kr.
-
183,95 kr. Vision og virkelighed – andetsprogsdidaktik i skolen behandler de grundlæggende problemstillinger inden for dansk som andetsprog. Med baggrund i en analyse af sprogene arabisk, tyrkisk og somali sætter bogen fokus på de centrale emner inden for andetsprogsdidaktikken, fx lærerens kontrastive beredskab, sproglig opmærksomhed, kommunikativ kompetence, test og evaluering og kulturmødet. Bogen belyser de kommunikative og interkulturelle teorier og metoder, som enhver underviser i dansk som andetsprog bør mestre.
- E-bog
- 183,95 kr.
-
61,95 - 98,95 kr. I dette hæfte, som introducerer til området Danskdidaktik (4.-10. klassetrin), præsenterer Benny Bang Carlsen innovative og kreative måder at arbejde med sprog og tekster på. Hæftet lægger vægt på at udvikle de studerendes kognitive bevidsthed om sproget og de visuelle mediers fantastiske muligheder gennem transformative læringsaktiviteter. De studerende præsenteres for nye idéer og begreber i kognitiv analogilæring og analogiens funktion som generator for nye eksperimenter i danskfaget gennem digitale udtryksformer. Desuden har dette hæfte til formål at vise, hvordan man kan udvikle en danskdidaktisk teori, hvor den undersøgende, innovative og kreative læring er i centrum. Herunder introduceres de lærerstuderende til en række centrale begreber og modeller, de kan bruge til at udføre og udarbejde læringsaktiviteter, som retter sig imod design af innovative digitale læremidler i danskundervisningen på 4.-10. klassetrin. Hæftet afsluttes med en skitsering af en trestrenget analysemodel for multimodale tekster og læremidler, herunder tegnes konturerne af et bud på et nyt tekstbegreb til danskundervisning. Endelig præsenteres der en række opgaver til den studerendes videre studier. Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.
-
158,95 - 190,95 kr. Denne bog sætter fokus på skrivelyst og læring. Skrivning er kompleks, krævende og givende for såvel voksne som børn, men er også en nødvendig social, kommunikativ og kognitiv kompetence, som må have en central placering i undervisningen. Bogen giver en række eksempler fra praksis og giver forskningens bud på, hvad skrivelyst er, og hvordan man kan fremelske og fastholde skrivelyst i grundskolen både i dansk og i skolens øvrige fag. Læseren kan lade sig inspirere af hver artikels unikke perspektiv på skrivelyst og læring, men også af artiklernes form og udtryk. Skrivelyst og læring henvender sig til lærerstuderende, lærere, læsevejledere, læsekonsulenter og alle andre, der beskæftiger sig med eller er optaget af børns læsning og skrivning samt skrivelystens betydning for børns læring.