Bøger af Barbara Hoff Esbjørn
-
- En forældrehåndbog
268,95 kr. Fri af angst er skrevet som en støtte til dig, der har et ængsteligt barn. Den beskriver angstens forskellige udtryk og viser, hvordan du kan hjælpe dit barn fri af en overdreven angst. Bogen giver en håndsrækning til forældre og andre voksne omkring det ængstelige barn. I let tilgængelig form giver den gode råd i forhold til at forebygge angst og give barnet mere mod. Forfatterne beskriver de grundlæggende principper for kognitiv adfærdsterapi trin for trin, så forældre, der haret barn i behandling, forstår, hvad barnet skal lære, og kan støtte det i de øvelser, det får med hjem mellem terapisessionerne. Fri af angst er en håndbog, hvor du kan slå op, hvordan du bedst kan hjælpe, når dit barn arbejder med en bestemt teknik. Bogens forfattere er psykologer med solid teoretisk og praktisk erfaring med behandling af børn i Center for Angst ved Københavns Universitet.
- Bog
- 268,95 kr.
-
298,95 kr. - Bog
- 298,95 kr.
-
- Kognitiv terapi i teori og praksis. En håndbog for professionelle
268,95 - 313,95 kr. Håndbog om angsten som psykisk lidelse, dens årsager, fremtræden og behandling. Første del af bogen er en indføring i teorier Bogen orienterer om hovedformer for angstlidelseri barndommen, nemlig socialfobi, generaliseret angst, specifik fobi, separationsangstog OCD, om ætiologiske teorier og fund, om undersøgelsesmetoder samt – ikke at forglemme – om kognitiv-adfærdsterapeutisk behandling til børn og unge med angstlidelser.
-
228,95 kr. Særligt sensitiv - eller særligt udfordret? går kritisk, men konstruktivt til begrebet særlig sensitivitet. Bogen giver psykologer, pædagoger, lærere og andre praktikere den fornødne faglige viden til at forholde sig professionelt til særligt sensitive børn. Gennem konkrete cases viser den, hvordan særlig sensitivitet til forveksling kan ligne psykiatriske diagnoser som angst, ADHD og autisme. Som alternativ præsenterer forfatterne en forståelse af børns psykiske sårbarhed, der gør det muligt at støtte barnet i en sund udvikling, hvor det overkommer sine udfordringer. Det sker blandt andet gennem teorier om temperament, forældresensitivitet, mentalisering og selvkontrol. Med afsæt i et populært begreb og en højaktuel problemstilling giver forfatterne desuden en let tilgængelig indføring i krav til pålidelig forskning og metode. Bogen er derfor også oplagt som case på pædagogiske og psykologiske uddannelser. Forfatterne har alle solid erfaring med klinisk behandling og forskning i særligt udfordrede børn på Center for Angst ved Institut for Psykologi på Københavns Universitet.
- Bog
- 228,95 kr.
-
- Kognitiv adfærdsterapi i børnehøjde
291,95 kr. Her får nye og erfarne terapeuter en grundig indføring i, hvordan kognitiv adfærdsterapi med børn gennemføres. Med solid erfaring med behandling af børn i alderen 5-14 år beskriver forfatterne konkret og praksisnært, hvordan du opbygger et forløb, hvem du inddrager, og hvordan du udfører de klassiske kognitive adfærdsterapeutiske teknikker. Du får eksempler på dialoger mellem terapeuter og børn, arbejdsark samt ideer til, hvordan du kan tilpasse teknikker til det enkelte barn. Bogen består af tre dele: I. Elementer og teknikker i kognitiv adfærdsterapi II. Principper for kognitiv adfærdsterapi III. Vilkår for den kognitive børneterapeut
- Bog
- 291,95 kr.
-
178,95 - 208,95 kr. Hvad er angst? Hvorfor får børn angst, og hvilke typer angstlidelser findes der? Hvordan behandler man bedst angst, og hvad kan man som forældre gøre for at mindske eller afhjælpe barnets angst i hverdagen? KORT & GODT OM BØRN & ANGST henvender sig til dig, der har et barn, som er ængsteligt eller har angst, og som gerne vil vide mere om, hvad en angstlidelse indebærer, og hvad I selv kan gøre i familien for at hjælpe barnet. I bogen finder du viden om de forskellige former for angst, hvordan de viser sig, og hvorfor de opstår. Du får også viden om, hvordan din egen adfærd som forælder kan være med til at øge eller afhjælpe barnets angst, og hvilke behandlingstilbud der passer til det enkelte barns angst. Bogen indeholder også vigtig viden om børn og angst til lærere, pædagoger, sundhedspersonale og andre, der arbejder med børn. Om forfatterne: Barbara Hoff Esbjørn er professor mso i klinisk børnepsykologi, specialist og supervisor i psykoterapi og leder af Center for Angst, Institut for Psykologi, Københavns Universitet. Sonja Breinholst er ph.d., autoriseret psykolog, specialist i kognitiv adfærdsterapi og adjunkt ved Center for Angst, Institut for Psykologi, Københavns Universitet.
-
- Transdiagnostiske problemer og metoder
521,95 kr. Kognitiv adfærdsterapi (KAT) er en terapiform, der er kendetegnet ved mange diagnosespecifikke metoder, men som alle andre terapiformer har KAT også fra starten haft en solid stamme af transdiagnostiske metoder, fx sokratisk dialog og adfærdseksperiment. Det er disse metoder, som forfatterne har ønsket at fremhæve og udvikle med denne udgivelse. Bogens forfattere går desuden i dybden med metoder, som er mindre velbeskrevne i faglitteraturen, og som kan anvendes ved mange psykiske lidelser og problemstillinger, fx kontinuummetoden. Titlen Kognitiv adfærdsterapi på tværs dækker også over, at flere af metoderne nedbryder skellet mellem anden og tredje bølge inden for kognitiv terapi. Endelig er KAT kendt for at være en rationel, problemløsende terapiform, men den rummer også mange kreative, emotionsfokuserede metoder, som præsenteres i bogen, fx visualisering og metaforarbejde.Kognitiv adfærdsterapi på tværs er skrevet til klinikere i alle sektorer, der har et grundlæggende kendskab til KAT, og som ønsker at udvide deres repertoire. Bogen imødekommer et behov hos klinikere, der anvender KAT, og som ofte behandler klienter med komorbide, blandede eller atypiske tilstande eller behandler klienter med forskellige lidelser. Bogen kan læses fra den ene ende til den anden, men kapitlerne kan også læses hver for sig og fungere som et opslagsværk med vejledning og inspiration til kliniske problemstillinger.
- Bog
- 521,95 kr.
-
- Elev & diagnose
425,95 kr. Inklusionsvejlederen 2 – elev og diagnose fokuserer på specialpædagogiske udfordringer i skolen. Det er ikke til at komme udenom, at nogle børn har særlige forudsætninger og behov, når det kommer til at deltage i skolens aktiviteter, og derfor er det ligeledes nødvendigt at rette fokus mod specialiserede problemfelter, hvilket denne antologi gør. Bogen behandler det, der specifikt kommer til udtryk hos enkelte elever, når de møder skolehverdagen, og kommer omkring emnerne elevperspektiver, udsatte børn, neuropædagogik, generelle læringsvanskeligheder, socio-emotionelle vanskeligheder, angst, ADHD, høretab, motoriske udfordringer, synstab, autisme og skriftsprogsvanskeligheder.Redaktør på bogen er psykolog, konsulent og foredragsholder Rasmus Alenkær, og kapitlerne er skrevet af: Rasmus Alenkær, Charlotte Andersen, Kirsten Bøgh, Ditte Dalum Christoffersen, Grethe Damon, Barbara Hoff Esbjørn, Sofia Esmann, Tine Basse Fisker, Hans Godske, Anne Haven, Lotte Hedegaard-Sørensen, Ingrid Leth, Camilla Lind Melskens, Vibeke Rødsgaard-Mathiesen, Mona Miche, Per E. Mortensen, Frank Spring, Heidi Honig Spring, Micki Sonne Kaa Sunesen og Torben Tikjøb.Elev og diagnose er den anden af i alt to bøger med titlen Inklusionsvejlederen. Antologien belyser genstandsfeltet “inklusion” ud fra den position, en intern vejleder/ressourceperson i skolens organisation kan have. Formålet har været at lave en lettilgængelig opslagsbog eller redskabskasse, i hvilken man som praktiker hurtigt kan finde viden og inspiration i forhold til et bestemt emne. Der er ikke nogen fremadskridende opbygning mellem kapitlerne, der derfor kan læses uafhængigt af hinanden. Det hele holdes dog sammen af bogens røde tråd: inklusionsvejlederens rolle og redskaber. Tilsammen giver de to bøger et godt og solidt samlet overblik over de (måske) vigtigste problemstillinger og løsningsmodeller, der relaterer sig til feltet “inklusion”. Målgruppen er studerende på de pædagogiske grund- og videreuddannelser, ressourcepersoner, psykologer, konsulenter, ledere, beslutningstagere og alle andre, der er interesseret i arbejdet med inklusion.
- Bog
- 425,95 kr.
-
548,95 kr. Få en solid grundbog på dansk med praktisk vejledning og bliv skarp på simulation i sundhedsvæsenet. Bogen henvender sig til instruktører og facilitatorer, der varetager simulationsbaseret undervisning i både præ- og postgraduat uddannelse. Simulation i sundhedsvæsenet har fokus på at styrke den evidensbaserede tilgang til simulationsbaseret uddannelse. Du får indblik i scenarietræning såvel som teknisk simulation, både på uddannelsesinstitutioner, i simulationscentre og lokalt i klinikken. Igennem kapitlerne bliver du guidet igennem simulationsbaseret læring i et bredt udvalg af sundhedsfaglige kontekster som f.eks. psykiatrien, primærsektoren og den præhospitale sektor.
- Bog
- 548,95 kr.
-
68,95 kr. Fri af angst er skrevet som en støtte til dig, der har et ængsteligt barn. Den beskriver angstens forskellige udtryk og viser, hvordan du kan hjælpe dit barn fri af en overdreven angst. Bogen giver en håndsrækning til forældre og andre voksne omkring det ængstelige barn. I let tilgængelig form giver den gode råd i forhold til at forebygge angst og give barnet mere mod. Forfatterne beskriver de grundlæggende principper for kognitiv adfærdsterapi trin for trin, så forældre, der haret barn i behandling, forstår, hvad barnet skal lære, og kan støtte det i de øvelser, det får med hjem mellem terapisessionerne. Fri af angst er en håndbog, hvor du kan slå op, hvordan du bedst kan hjælpe, når dit barn arbejder med en bestemt teknik. Bogens forfattere er psykologer med solid teoretisk og praktisk erfaring med behandling af børn i Center for Angst ved Københavns Universitet.
- E-bog
- 68,95 kr.