De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Annette Søndergaard Gregersen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Annette Søndergaard Gregersen
    521,95 kr.

    SPROGFAG I FORANDRING handler om undervisning i sprogfag: dansk og dansk som andetsprog, engelsk, fransk, spansk og tysk med afsæt i grundskolen og med et brobygningsblik ind i ungdomsuddannelserne.Denne 3. udgave består af to bind, der begge omhandler sprogfagenes hvad, hvorfor og hvordan. Bøgerne sætter fortsat fokus på den ofte vanskelige omsætning af læse- og læreplaner med afsæt i grundskolen til faktiske læringsprocesser i praksisrummet.Første bind har fokus på sprog- og kulturdimensionen i sprogfagenes eget teorifelt inden for sprog- og kulturteori, herunder ordforrådstilegnelse som fundamentet for tilegnelse af kommunikativ kompetence. En additiv pædagogik beskrives som et grundlæggende teoretisk og anvendelsesorienteret element for at tage afsæt i alle elevers sproglige og kulturelle kompetencer i en kritisk kulturdidaktik.Det andet bind har fokus på relationer mellem sprog- og kulturpædagogik i en anvendelsesorienteret tilgang til undervisning. Bogen fokuserer på de didaktiske foci, som udgør vigtige grundsten i den enkelte lærendes univers. Der er fokus på relationer mellem undervisning og læring, form og indhold, metodik og metoder, herunder digitale læremidler, literacy, task og den tidligere sprogstart. Som noget nyt inddrager vi spansk i rækken af sprogfag i bind 2.SPROGFAG I FORANDRING henvender sig til sprogstuderende på professionshøjskoler og universiteter, sproglærere og -undervisere, master- og ph.d.-studerende kort sagt alle med interesse for udvikling af sprogfag i en dansk uddannelseskontekst med et flersproget og flerkulturelt perspektiv for øje.

  • af Annette Søndergaard Gregersen, Susanne Karen Jacobsen, Catherine Watson, mfl.
    268,95 kr.

    Fremmedsprogsdidaktik handler om at tilrettelægge undervisning i grundskolens sprogfag. Bogen præsenterer fremmedsprogsdidaktikkens aktuelle strømninger og generelle problemstillinger og inviterer de studerende til at reflektere over disse.Det sker gennem otte kapitler, der dækker fremmedsprogsundervisningens centrale traditioner og tilgange, elevernes mundtlige og skriftlige sprogtilegnelse og lærerens planlægning af undervisningen, herunder vurdering og brug af læremidler. Hvert kapitel indledes med en case fra en undervisningssituation, som sættes i spil via nogle indledende refleksionsspørgsmål til kapitlets didaktiske fokus, der efterfølgende udredes. Alle kapitler afsluttes med studiespørgsmål, som fordrer refleksion over og brug af kapitlernes indhold.Fremmedsprogsdidaktik henvender sig til studerende ved læreruddannelsen, fremmedsprogsvejledere og -lærere samt studerende ved efter- og videreuddannelse.

  • af Annette Søndergaard Gregersen, Susanne Karen Jacobsen, Jette von Holst-Pedersen & mfl.
    223,95 - 261,94 kr.

    Danske børn skal have bedre sprogkompetencer. Sådan lyder en af visionerne i folkeskolereformen, og derfor modtager skolebørn i dag sprogundervisning allerede fra 1. klasse. Men hvad skal der til, for at skolerne lykkes med den tidligere sprogstart? Det giver forfatterne deres bud på i denne bog. Når folkeskoleelever skal lære sprog i en skolekontekst, bringer de en sproglig og kulturel bagage med sig ind i skolens læringsrum. Det giver sproglærere en solid platform at stå på, når de skal stilladsere elevernes læring, men det er også en udfordring. For hvordan kan man organisere og strukturere en sprog- og kulturundervisning, der på en og samme tid inddrager elevernes forskellige viden og interesser og samtidig sætte præcise læringsmål, der sigter mod elevernes fælles og individuelle læring? Det er disse pædagogiske og didaktiske udfordringer, som forfatterne forholder sig til i bogens syv kapitler. Tidlig sprogstart i skolen er en læreRbog. Den er praksisanvisende og indeholder derfor også 12 centrale anbefalinger til praksis, som bogens kapitler på forskellige måder beskæftiger sig med. Derudover præsenterer forfatterne en lang række værktøjer, modeller og konkrete forslag til didaktiserede undervisningsforløb, som læseren vil kunne omsætte direkte i sin egen undervisning. Bogen henvender sig til sproglærere i grundskolen, sproglærere i efter-videreuddannelsesforløb, undervisere i sprogfag på professionshøjskolerne, lærerstuderende, lærebogsforfattere – kort sagt alle med interesse for udvikling af sprogfag i grundskolen med afsæt i en flersproget og -kulturel pædagogik og didaktik.

  • af Peter Fregerslev
    238,95 - 305,95 kr.

    En grundbog til arbejdet med faktiske tekster i undervisningsfaget dansk i læreruddannelsen og en inspirationsbog til alle, der interesserer sig for argumentation. Peter Fregerslev præsenterer en række sproglige analyseværktøjer og demonstrerer, hvordan et fokus på argumentation kan danne en rød tråd i arbejdet med faktiske tekster. Forfatteren introducerer til en kommunikativ didaktik, hvor undervisning bygges op i tæt samspil mellem receptive og produktive læringsformer, og hvor der er vægt på mundtlighed, skriftlighed og argumentationsanalyse. Argumentation og faktiske tekster kan anvendes inden for flere faglige moduler i læreruddannelsen. Således både lokale moduler om faktiske tekster og de nationale moduler Literacy og Multimodale tekster. Bogen retter sig umiddelbart mod læreruddannelsen, men kan også anvendes i mange andre uddannelser: på gymnasier, på journalistuddannelsen og inden for diverse universitetsuddannelser.

  • af Annette Søndergaard Gregersen
    333,95 kr.

    SPROGFAG I FORANDRING handler om undervisning i sprogfag: dansk og dansk som andetsprog, engelsk, fransk, spansk og tysk med afsæt i grundskolen og med et brobygningsblik ind i ungdomsuddannelserne.Denne 3. udgave består af to bind, der begge omhandler sprogfagenes hvad, hvorfor og hvordan. Bøgerne sætter fortsat fokus på den ofte vanskelige omsætning af læse- og læreplaner med afsæt i grundskolen til faktiske læringsprocesser i praksisrummet.Dette første bind har fokus på sprog- og kulturdimensionen i sprogfagenes eget teorifelt inden for sprog- og kulturteori, herunder ordforrådstilegnelse som fundamentet for tilegnelse af kommunikativ kompetence. En additiv pædagogik beskrives som et grundlæggende teoretisk og anvendelsesorienteret element for at tage afsæt i alle elevers sproglige og kulturelle kompetencer i en kritisk kulturdidaktik.SPROGFAG I FORANDRING henvender sig til sprogstuderende på professionshøjskoler og universiteter, sproglærere og -undervisere, master- og ph.d.-studerende kort sagt alle med interesse for udvikling af sprogfag i en dansk uddannelseskontekst med et flersproget og flerkulturelt perspektiv for øje.

  • - Inspiration fra praksisnær skoleforskning
    af Hanne Møller, Annette Søndergaard Gregersen, Vibeke Schrøder & mfl.
    223,95 kr.

    Er du lærerstuderende og skal i gang med bachelorprojektet? Savner du inspiration til, hvordan du skal arbejde med at undersøge en lærerfaglig problemstilling? Så er der hjælp at hente i denne bog, som handler om undersøgelsesprocessen fra problemformulering til analyse af empiriske data.I 10 kapitler åbner en række forskere og bachelorvejledere døren til, hvordan undersøgelsesarbejde med kvalitative metoder kan se ud i praksis. De tager dig med ind i maskinrummet og giver dig konkrete eksempler på, hvordan du:Indkredser din lærerfaglige problemstilling og problemformulerer (del 1)Vælger metode og teori og producerer data (del 2)Analyserer data (del 3)Det er forfatternes mål, at du kan se dit bachelorprojekt både som en meningsfuld afslutning på din læreruddannelse og som en åbning mod dit kommende professionelle virke i skolen.

  • af Annette Søndergaard Gregersen
    98,95 - 131,95 kr.

    Elever lærer ikke nødvendigvis mere ved at lave lektier. For mange lektier kan endda betyde, at de lærer mindre. Til gengæld kan det styrke motivationen, hvis lektierne er af undersøgende og reflekterende karakter. Derfor er der brug for at gentænke både form og indhold, når lærere i dag giver deres elever lektier for.

  • af Bergthóra Kristjánsdóttir, Annette Søndergaard Gregersen, Susana Silvia Fernández, mfl.
    133,95 kr.

    Sprogforum 74: Motivation med følgende bidrag:- "Flersprogethed", hæmsko eller drivkraft for sproglæring?- Motivation og differentiering i fremmedsprogsundervisningen- Gymnasieelevers motivation i spanskfaget- Flersprogethed i sprogfagenes læreplaner- Gymnasieelevers opfattelse af vigtigheden og brugbarheden af fransk og spansk- Motivationsorienteringer i tyskundervisningen. En kvantitativ og kvalitativ undersøgelse på tværs af uddannelsesniveauer- Investering i identitet som motivation i tilegnelsen af dansk for voksne- Elevcentrerede og autonomifremmende feedbackformer som motivationsstrategi- Småbørns muligheder for deltagelse i udvikling af sprog i dagtilbud- Kønsidentitet i sproget – med eksempler fra dansk og fransk- Danska på svenskt språkbad i Finland – 15-åringar läser på ett grannspråkTemaredaktion: Bergthóra Kristjánsdóttir og Susanne Pérez (temaredaktører), Ana Kanareva-Dimitrovska, Anne Sofie Jakobsen, Annette Søndergaard Gregersen og Susana Silvia Fernandez

  • af Karen-Margrethe Frederiksen, Bente Meyer, Annette Søndergaard Gregersen, mfl.
    108,95 kr.

    Sprogforum 70: Mundtlighed og performativitet med følgende bidrag:Kronikken: Er opslagstavlen død?Kronikken: Det Nationale Center for Fremmedsprog: Så er det nu!Om mundtlig performance og dialogisk undersøgelse i undervisningTilegnelse af uformel sprogbrug - med eksempler fra franskElevers deltagelse i franskundervisningen - et studie i anvendelsen af digitale medierMundtlighed i et testperspektivAutentisk kommunikation og fokus på fagligt ordforråd eksempler fra skolens engelskundervisningSpil som redskab til mundtlighedBoganmeldelse af Veje til verdensborgerskab. Global dannelse i gymnasietBoganmeldelse af Sprogløse verdensborgere. Om en uddannelsespolitik, der forsvandtTemanyt 70 - Mundtlighed og performativitetAndet nyt

  • - Pædagogik og praksis
    af Annette Søndergaard Gregersen
    261,94 kr.

    SPROGFAG I FORANDRING handler om undervisning i sprogfag: dansk og dansk som andetsprog, engelsk, fransk, spansk og tysk med afsæt i grundskolen og med et brobygningsblik ind i ungdomsuddannelserne.Denne 3. udgave består af to bind, der begge omhandler sprogfagenes hvad, hvorfor og hvordan. Bøgerne sætter fortsat fokus på den ofte vanskelige omsætning af læse- og læreplaner med afsæt i grundskolen til faktiske læringsprocesser i praksisrummet.Dette andet bind har fokus på relationer mellem sprog- og kulturpædagogik i en anvendelsesorienteret tilgang til undervisning. Bogen fokuserer på de didaktiske foci, som udgør vigtige grundsten i den enkelte lærendes univers. Der er fokus på relationer mellem undervisning og læring, form og indhold, metodik og metoder, herunder digitale læremidler, literacy, task og den tidligere sprogstart. Som noget nyt inddrager vi spansk i rækken af sprogfag i bind 2.SPROGFAG I FORANDRING henvender sig til sprogstuderende på professionshøjskoler og universiteter, sproglærere og -undervisere, master- og ph.d.-studerende kort sagt alle med interesse for udvikling af sprogfag i en dansk uddannelseskontekst med et flersproget og flerkulturelt perspektiv for øje.

  • af Nanna Bjargum, Pia Zinn Ohrt, Birte Dahlgreen, mfl.
    49,95 kr.

    Dette nummer af Sprogforum er det tredje i en række, der tager afsæt i forløbet i Almen Sprogforståelse, som indgår i grundforløbet i det almene gymnasium efter reformen fra 2005. Vi har i dette nummer sat fokus på flere aspekter: hvilken gavn kan eleverne have af at få sproghistorisk indsigt, og hvordan kan man bygge bro mellem gymnasiets undervisning og de videregående uddannelser? Flere af artiklerne i dette nummer peger i den sammenhæng på det paradoksale i, at man stort set har afskaffet disciplinen sproghistorie på de videregående sproguddannelser, mens man har indført den som noget helt nyt i gymnasiet. Et andet aspekt har været ønsket om at inddrage sprogtypologi som et emne, der vil kunne give eleverne nogle helt andre tilgange til begrebet sprog. I de fleste klasser i folkeskolen og i gymnasiet sidder der i dag elever med en baggrund i sprog, der ikke hører hjemme i det indoeuropæiske, og som har helt andre måder at opbygge ytringer på. Med fokus på sprogtypologi vil man kunne få eleverne til at få indsigt i og reflektere over sprogenes forskellighed. Dertil kommer, at der i ungdomsuddannelserne også undervises i ikke-indoeuropæiske sprog, hvor det sprogtypologiske automatisk kommer på banen.