Bøger af Anne Vinther Schmidt
-
168,95 - 298,95 kr. I lov om uddannelse til professionsbachelor er det beskrevet, at ud over at give viden om og forståelse for et fagområdes teori og praksis, skal uddannelse til professionsbachelor også kvalificere den studerende til relevant videreuddannelse. Siden loven kom har de fleste af de mellemlange videregående uddannelser fået bekendtgørelser, der bl.a. indeholder krav om, at de studerende skal blive i stand til at fortsætte teoretisk og klinisk kompetencegivende videreuddannelse. For at opfylde disse krav er det nødvendigt, at de sundhedsprofessionelle professionsbachelorer kan bruge af den kolossale mængde af sundhedsvidenskabelig forskningslitteratur, der findes. Det kræver en grundlæggende viden om sundhedsvidenskabelige forskningsmetoder og en af retningerne i sundhedsvidenskabelig forskning, som det er vigtigt, at studerende introduceres til, er forskningen i folkesundhed. Til denne forskning anvendes i særlig grad epidemiologi som metode, og denne bog er en indføring i grundlæggende forskningsmetoder i folkesundhed og epidemiologi.Professionernes udvikling går mod øget akademisering og krav om evidensbasering af det kliniske arbejde. Det er derfor et håb, at bogen vil finde anvendelse i den kliniske praksis. Det er også et håb, at bogen kan inspirere til videreudvikling af professionerne til gavn for hele befolkningen og sundhedsvæsenet.Formålet med denne bog er derfor at introducere både studerende på de mellemlange videregående sundhedsuddannelser, studerende på diplomuddannelse samt klinikerne til folkesundhed og epidemiologi samt epidemiologiske forskningsdesign samt kritisk læsning og analyse af forskningsartikler. Bogen tilstræber en samlet helhed, idet begreber og metoder ofte forklares ved eksempler ud fra de samme to videnskabelige epidemiologiske artikler, som analyseres eksemplarisk sidst i bogen. Der er dog enkelte overlapninger, idet nogle få begreber naturligt har skullet beskrives i flere kapitler. Derved gives læseren mulighed for at læse kapitlerne uafhængigt af hinanden.Den primærmålgruppe er studerende på professionshøjskolernes sundhedsuddannelser dvs. sygepleje-, fysioterapi-, ergoterapi-, jordemoder-, bioanalytiker- og radiografstuderende samt studerende i ernæring og sundhed.
-
- i social- og sundhedsuddannelserne
251,95 kr. Praktikperioderne udgør en stor del af de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser. Derfor er det vigtigt, at mulighederne for læring i praktikken udnyttes så godt som muligt. Med Praktikvejledning i social- og sundhedsuddannelserne får praktikvejlederen gode redskaber til at udføre de pædagogiske opgaver, der ligger i praktikvejlederfunktionen. Bogen er inddelt i fire afsnit, der tilsammen beskriver et kronologisk forløb, fra før eleven kommer, til hun har forladt praktikken.1. Før eleven kommer2. Introduktionsperioden3. Læringsperioden4. Slutperioden Der tages udgangspunkt i situationer fra praksis, og i hvert afsnit gives eksempler på, hvordan de vejledningsmæssige opgaver kan løses. Desuden er der spørgsmål, som læseren kan reflektere over, samt forslag til, hvordan der kan arbejdes med stoffet på den enkelte arbejdsplads. Yderligere er der afsnit med teoretisk baggrundsviden. Praktikvejledning i social- og sundhedsuddannelserne er velegnet som grundbog på AMU-uddannelsen Praktikvejledning af PGU- og sosu-elever og som brugsbog i den daglige vejledning.
- Bog
- 251,95 kr.