De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Anne-Mette Veber Nielsen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Anne-Mette Veber Nielsen
    131,95 kr.

    Vinder af Gyldendals Læremiddelpris 2013  Arbejdet med elevernes afkodningsfærdigheder i 2. klasse tager afsæt i læsestavebogen. Her er målet, at eleverne lærer at anvende sikre afkodningsstrategier og opnår flydende læsning af alderssvarende tekster. Eleverne lærer desuden at anvende lydligt baserede strategier i stavning af almindeligt brugte ord og lærer stavemåder af hyppige, uregelmæssige ord.

  • af Anne-Mette Veber Nielsen & Katrine Klim Jacobsen
    133,95 kr.

    Vinder af Gyldendals Læremiddelpris 2013I Fandango Mini. Bogstavlydbog arbejder eleverne med bogstavernes lyde og læser små læsetekster med lydrette og lydnære ord. Den tilhørende vejledning guider underviseren igennem et 20 ugers struktureret forløb, som udgør grundlaget for arbejdet med bogstavlydbogen. Fandango Mini henvender sig til børnehaveklassen og er en del af dansksystemet Fandango. Fandango Mini lægger sig op ad Fælles Mål 2009 og er bygget op omkring de tre søjler fiktionskompetence, sprogforståelse og afkodning.

  • - Ordtilegnelse på mellemtrinnet
    af Holger Juul, Anne-Mette Veber Nielsen & Hanne Trebbien Daugaard
    332,95 kr.

    Ordkendskab er en af de vigtigste forudsætninger for god læseforståelse. Skub på ordene giver lærere, læsevejledere og lærerstuderende viden om ordtilegnelse og redskaber til at arbejde med ordkendskab i undervisningen på mellemtrinnet. Med bogen kan lærerne målrette undervisningen til elevernes behov. Først bliver de vigtigste begreber og tilgange til ordkendskab og ordkendskabsundervisning præsenteret. Derefter følger kapitler om direkte ordkendskabsundervisning, undervisning i morfologi og undervisning i at udnytte ordets kontekst. Til sidst viser et kapitel hvordan man kan få strategierne til at spille sammen ved at bruge en generel strategiramme. Skub på ordene indeholder derudover øvelser henvendt til lærerne hvor de blandt andet kan afprøve deres eget kendskab til ord og kontekstforståelse, samt læreraktiviteter der støtter forberedelsen af undervisning, og eksempler på individuelle og gruppebaserede elevaktiviteter.

  • - Bog 3
    af Anne-Mette Veber Nielsen & Hanne Trebbien Daugaard
    558,95 kr.

    I lærervejledningen finder du dels en introduktion til forskningen og principperne bag undervisningen i Tag ordet med dig!, dels en grundig vejledning til det tredje hæfte i serien: Bog 3 Tjek forståelsen. Sidst i vejledningen findes kopisider til materialet. Disse ligger også til download/print her i webshoppen under elevhæftet.I Tag ordet med dig! Bog 3 Tjek forståelsen styrker og konsoliderer eleverne deres strategibrug i forbindelse med selvstændig læsning. Her er der særligt fokus på elevernes opmærksomhed på egen forståelse af ord, de møder i tekster.Gennem arbejdet med bogen opnår eleverne gradvist større selvstændighed i at vurdere, hvornår de skal anvende ordtilegnelsesstrategier, og hvornår strategierne skal suppleres med andre former for hjælp.Lærervejledningen består af en introduktion til forskningen og principperne bag undervisningen i Tag ordet med dig! Derefter følger en grundig vejledning til de enkelte opgavetyper i Bog 3 Tjek forståelsen, herunder en nøje instruktion i systemets modellerende element. Vejledningen indeholder desuden et afsnit med hjælp til den lærer, hvis elever ikke tidligere har arbejdet med Tag ordet med dig!Hanne Trebbien Daugaard og Anne-Mette Veber Nielsen har begge skrevet ph.d.-afhandling om børns skriftsproglige færdigheder. Sammen har de tidligere udgivet undervisningsmaterialet En på sproget.

  • - Bog 3 Tjek forståelsen
    af Anne-Mette Veber Nielsen & Hanne Trebbien Daugaard
    125,95 kr.

    Tag ordet med dig!Tag ordet med dig! styrker elevernes læseforståelse ved at øge den sproglige opmærksomhed. Vægten ligger på ordkendskab og forudsætninger for at tilegne sig ord fra tekster.I engangshæftet Bog 3 Tjek forståelsen er der særligt fokus på elevernes opmærksomhed på egen forståelse af ord, de møder i tekster, de selv læser. Eleverne vænner sig til at stoppe op ved ord og sammenhænge, som kræver brug af de strategier for ordgenkendelse og ordtilegnelse, de har lært gennem arbejdet med de to første bøger til Tag ordet med dig! Undervisningens aktiviteter veksler mellem lærermodellering, individuelt arbejde, par- og gruppeaktiviteter og aktiviteter, hvor alle er på gulvet. Bogen er rig på læsetekster, som eleverne arbejder med for gradvist at opnå større selvstændighed i evnen til at vurdere, hvornår de skal tage forståelsesstrategierne i brug.Tag ordet med dig! Bog 3: Tjek forståelsen indeholder en kort repetition af de to første bøgers strategier (morfembrug og brug af kontekst). Bogen kan derfor tillige anvendes uafhængigt af disse, fx sidst på mellemtrinnet eller i begyndelsen af udskolingen, når eleverne trænger til at repetere eller øge deres opmærksomhed overfor egen læseforståelse ved selvstændig læsning.Lærervejledning udkommer september 2020.

  • - Bog 1 og Bog 2
    af Anne-Mette Veber Nielsen & Hanne Trebbien Daugaard
    701,95 kr.

    Her finder du dels en introduktion til forskningen og principperne bag undervisningen i Tag ordet med dig!, dels en grundig side-for-side-vejledning til de to første hæfter i serien: Bog 1: Brug morfemerne og Bog 2: Brug konteksten. Sidst i vejledningen findes kopisider til materialet. Disse ligger også til download/print her på siden under de to bøger.Tag ordet med dig! styrker elevernes ordkendskab og deres forudsætninger for at tilegne sig ord fra tekster. Eleverne arbejder med morfemdeling og kontekststrukturer, og de får en samlet strategi for, hvordan de griber problemet an, når læseforståelsen halter. Samtidig indøver hele klassen gode vaner for, hvordan man i det daglige arbejde med tekster og læsning tilegner sig nye ords betydning og dybere kendskab til betydning af allerede kendte ord.Hanne Trebbien Daugaard og Anne-Mette Veber Nielsen har begge skrevet ph.d.-afhandling om børns skriftsproglige færdigheder. Sammen har de tidligere udgivet undervisningsmaterialet En på sproget. Tag ordet med dig! bygger på et dansk forsknings- og udviklingsprojekt gennemført af forfatterne og Holger Juul fra Center for Læseforskning ved Københavns Universitet i samarbejde med lærere, vejledere og elever i Høje-Taastrup Kommune. Projektet bygger på indsigter fra international forskning.

  • - Bog 2 Brug konteksten
    af Anne-Mette Veber Nielsen & Hanne Trebbien Daugaard
    133,95 kr.

    Tag ordet med dig!Tag ordet med dig! styrker elevernes læseforståelse ved at øge den sproglige opmærksomhed. Vægten ligger på ordkendskab og forudsætninger for at tilegne sig ord fra tekster.I engangshæftet Bog 2: Brug konteksten er der særligt fokus på, hvordan teksten omkring et ord kan være en hjælp til at forstå et ukendt ords  betydning. Eleverne lærer at bruge fire typer hjælp i konteksten: ord der betyder det samme eksempler i teksten årsagssammenhæng ord, der betyder det modsatte.Eleverne arbejder også med en samlet strategi til ordtilegnelse, der inddrager hjælp fra både morfemer og kontekst.Ordkendskab og ordtilegnelseMed Tag ordet med dig! bliver  eleverne fortrolige med en generel og overførbar strategi til at komme med et godt, velbegrundet gæt, når de støder på ukendte ord i deres selvstændige læsning.Undervisningens aktiviteter veksler mellem lærermodellering, individuelt arbejde, par- og gruppeaktiviteter og aktiviteter, hvor alle er på gulvet. Materialet er udviklet og afprøvet i tæt samarbejde med praksis og har vist dokumenteret effekt.

  • - Bog 1 Brug morfemerne
    af Anne-Mette Veber Nielsen & Hanne Trebbien Daugaard
    133,95 kr.

    Besøg seriens hjemmeside: tagordetmeddig.gyldendal.dkTag ordet med dig!Tag ordet med dig! styrker elevernes læseforståelse ved at øge den sproglige opmærksomhed. Vægten ligger på ordkendskab og forudsætninger for at tilegne sig ord fra tekster. I engangshæftet Bog 1: Brug morfemerne er der særligt fokus morfologi. Her arbejder eleverne med sammensatte ord, limebogstaver, snydeord og udvalgte forstavelser og afledningsendelser.Ordkendskab og ordtilegnelseMed Tag ordet med dig! lærer eleverne at bruge hjælp i morfemer og kontekst (teksten omkring ordet) til at forstå ords betydning. De bliver fortrolige med en generel og overførbar strategi til at komme med et godt, velbegrundet gæt, når de støder på ukendte ord i deres selvstændige læsning.Undervisningens aktiviteter veksler mellem lærermodellering, individuelt arbejde, par- og gruppeaktiviteter og aktiviteter, hvor alle er på gulvet. Materialet er udviklet og afprøvet i tæt samarbejde med praksis og har vist dokumenteret effekt.

  • - Vejledning
    af Anne-Mette Veber Nielsen & Hanne Trebbien Daugaard
    708,95 kr.

    En på sproget. Sprogforståelse i 3. klasse er et forskningsbaseret materiale, som arbejder struktureret med udviklingen af elevernes sprogforståelse. Materialet er bygget op omkring de tre komponenter i sprogforståelse, der er centrale i forbindelse med elevernes læsning af tekster: ordforråd inferensdragning (at drage slutninger) viden om teksters struktur.Lærerens modellering og stilladsering af arbejdet gennemgås enkelt og overskueligt i vejledningen. Herefter er eleverne godt klædt på at til arbejde med indholdet i arbejdsbogen. Den enkle opbygning og de involverende opgaver gør En på sproget til et godt fundament for at styrke sprogforståelsen i hele klassen.Forfatterne bag materialet, Hanne Trebbien Dauggaard og Anne-Mette Veber Nielsen har begge skrevet ph.d.-afhandling om børns skriftsproglige færdigheder ved Københavns Universitet. I 2018 afsluttede de et forskningsprojekt om undervisning i ordtilegnelse ved Center for Læseforskning. De har desuden skrevet En på sproget. Sprogforståelse i 1.-2. klasse.

  • - Elevbog
    af Anne-Mette Veber Nielsen & Hanne Trebbien Daugaard
    133,95 kr.

    En på sproget. Sprogforståelse i 3. klasse er et forskningsbaseret materiale, som arbejder struktureret med udviklingen af elevernes sprogforståelse. Materialet er bygget op omkring de tre komponenter i sprog forståelse, der er centrale i forbindelse med elevernes læsning af tekster: ordforråd, inferensdragning, (at drage logiske slutninger) og viden om teksters struktur.Elevbogen indeholder alsidige opgavetyper, der i tekst, billeder og grafiske modeller faciliterer elevernes arbejde med de ord, inferensdragninger og tekststrukturer, der er fokus på.Forud for arbejdet i elevbogen modellerer læreren opgavetyper og nyt stof for eleverne. Dette arbejde er udførligt beskrevet i side for side-gennemgangen i Lærervejledningen.

  • af Anne-Mette Veber Nielsen & Katrine Klim Jacobsen
    133,95 kr.

    Vinder af Gyldendals Læremiddelpris 2013Fandango 1 Bogstavlydbog bygger oven på det fundament, der blev grundlagt i Fandango Mini, og indledes med et repetitionsforløb, hvor eleverne arbejder med læsning og stavning af lydrette og lydnære ord med fokus på bogstavernes lyde. Herudover arbejder eleverne bl.a. med at dele ord i stavelser, med nye bogstavlydforbindelser og med at genkende bogstavfølger, der optræder i mange ord. De nye færdigheder trænes undervejs i tilpassede læsetekster. Fandango er et dansksystem til indskolingen og mellemtrinnet, som lægger sig op ad Fælles Mål 2009. I indskolingen er Fandango bygget op omkring de tre søjler fiktionskompetence, sprogforståelse og afkodning.

  • - Vejledning
    af Anne-Mette Veber Nielsen & Hanne Trebbien Daugaard
    638,95 kr.

    En på sproget er et forskningsbaseret materiale, som arbejder struktureret med sprogforståelse i 1.-2. klasse. Materialet er bygget op omkring de tre komponenter i sprogforståelse, der er centrale i forbindelse med elevernes læsning af tekster: ordforråd, inferensdragning (at drage slutninger) og viden om teksters struktur.En på sproget henvender sig til elever, som har været igennem et struktureret forløb med systematisk introduktion til alle bogstaverne og deres lyde og er kommet godt i gang med at afkode ord.

  • af Anne-Mette Veber Nielsen & Katrine Klim Jacobsen
    868,95 kr.

    Vinder af Gyldendals Læremiddelpris 2013Fandango 1 Vejledning til Bogstavlydbog guider læreren igennem den undervisning, som udgør grundlaget for arbejdet med Fandango 1 Bogstavlydbog. Med kapitler om fx lydmetoden i Fandango, om bogstavers og bogstavfølgers udtale og om direkte og systematisk undervisning giver vejledningen desuden læreren den nødvendige faglige baggrundsviden for at kunne varetage denne undervisning.Fandango til 1. klasse lægger sig op ad Fælles Mål 2009 og er bygget op omkring de tre søjler fiktionskompetence, sprogforståelse og afkodning. Materialet er en del af dansksystemet Fandango.

  • af Anne-Mette Veber Nielsen & Katrine Klim Jacobsen
    782,95 kr.

    Vinder af Gyldendals Læremiddelpris 2013Fandango Mini Vejledning til Bogstavlydbog guider underviseren igennem et 20 ugers struktureret forløb, som udgør grundlaget for arbejdet med Fandango Mini Bogstavlydbog. Med kapitler om fx lydmetode i begynderlæseundervisning, funktionel bogstavlydtilegnelse og direkte og systematisk undervisning giver vejledningen desuden en nødvendig faglig baggrundsviden, så underviseren kan varetage undervisningen i bogstaverne og deres lyde. Fandango Mini henvender sig til børnehaveklassen og er en del af dansksystemet Fandango. Fandango Mini lægger sig op ad Fælles Mål 2009 og er bygget op omkring de tre søjler fiktionskompetence, sprogforståelse og afkodning.

  • - Elevbog
    af Anne-Mette Veber Nielsen & Hanne Trebbien Daugaard
    122,95 kr.

    En på sproget. Sprogforståelse i 1.-2. klasse er et forskningsbaseret materiale, som arbejder struktureret med udviklingen af elevernes sprogforståelse. Materialet er bygget op omkring de tre komponenter i sprog forståelse, der er centrale i forbindelse med elevernes læsning af tekster: ordforråd, inferensdragning, (at drage logiske slutninger) og viden om teksters struktur.Elevbogen indeholder alsidige opgavetyper, der i tekst, billeder og grafiske modeller faciliterer elevernes arbejde med de ord, inferensdragninger og tekststrukturer, der er fokus på.Forud for arbejdet i elevbogen modellerer læreren opgavetyper og nyt stof for eleverne. Dette arbejde er udførligt beskrevet i side for side-gennemgangen i Lærervejledningen.En på sproget. Sprogforståelse i 1.-2. klasse henvender sig til elever, som har været igennem et struktureret forløb med systematisk introduktion til alle bogstaverne og deres lyde og er kommet godt i gang med at afkode ord.

  • af Marianne Skovsted Pedersen & Anne-Mette Veber Nielsen
    873,95 kr.

    Fandango 2 Vejledning til Læsestavebog guider læreren igennem den undervisning, som udgør grundlaget for arbejdet med læsestavebogen. Desuden indeholder vejledningen en beskrivelse af et undervisningsforløb, hvor elevernes selvstændige læsning er i fokus. Dette forløb kan afvikles parallelt med undervisningen tilknyttet læsestavebogen.  Vinder af Gyldendals Læremiddelpris 2013