De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Anna Schram Vejlby

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Verdenskunst mellem to katastrofer
    af Kasper Monrad, Karina Lykke Grand, Gertrud Oelsner, mfl.
    363,95 kr.

    Katalog og bogværk udgivet i forbindelse med udstillingen Dansk Guldålder på Nationalmuseum Stockholm (28. februar – 21. juli 2019) og Dansk guldalder. Verdenskunst mellem to katastrofer på SMK (24. august- 8. december 2019) inkl. fuld værkfortegnelse. Værket består af 20 artikler forfattet af fremtrædende svenske og danske kunsthistoriker, der her fremlægger de senere års reviderede og kritiske forskning i en af de mest populære perioder i dansk kunst. Forskningen suppleres med viden og indsigter opstået i den redaktionelle og kuratoriske proces omkring både bog og udstilling i Stockholm og København. Således indledes bogen med en omfattende oversigtsartikel om perioden af Karina Lykke Grand (AU), hvor den traditionelle, mere idealiserende fortælling og de tematiseringer, man typiske præsenteres for (”Det nye borgerskab”, ”Kunstakademiet”, ”Familieliv” mm.) uddybes og udfordres af en række nye læsninger og perspektiver. De øvrige artikler i bogen behandler og uddyber de problemstillinger, hovedartiklen opridser, og naturligvis også de temaer, man præsenteres for i udstillingen. Periodens udstrækning bliver diskuteret, men også hidtil underbelyste emner i kunsthistorien som tidens kvindelige kunstnere, kolonialisme, resultater af den helt nye tekniske kunsthistorie, den demokratiske revolution, nationalisme vs. internationalisme, teknologi, skandinavismen og de danske kunstnere i Sverige. Ikke mindst er der fokus på de mange kunstnere, der har været skrevet ud af den vedtagne kanon, ikke af kvalitetsmæssige, men af dybest set real- eller identitetspolitiske årsager. Bogen har som udstillingen en art kronologisk-rumlig opbygning, så man følger kunstens faglige udvikling og geografiske bevægelser mellem 1800 og 1860. En udvikling som selvfølgelig ikke kan betragtes isoleret, som kunsthistorien nok har haft tilbøjelighed til, men skal forstås som tæt sammenvævet med en lang række samfundsmæssige forhold og forandringer. Derudover finder man et forord ved NM’s og SMK’s museumsdirektører, en kuratorisk introduktion til udstillings-samarbejdet samt et appendiks med værkfortegnelse, omfattende bibliografi og fyldige kunstnerbiografier over de udstillende kunstnere, Bogen er rigt illustreret med ca. 350 billeder og fotografier.****** ’Et mirakel af et katalog’ Berlingske***** ’Nuanceret og indsigtsfuldt’ Kristeligt Dagblad♥♥♥♥ ’De 278 værker er smukt gengivet’ Politiken

  • - en europæisk mester
    af Thyge Christian Fønss-Lundberg & Anna Schram Vejlby
    463,95 kr.

    Jens Juel er en af de store malere i dansk kunsthistorie. Han mestrede 1700-tallets pastel og pudder til perfektion og ramte plet med sine præcise personskildringer. Hans rige livsværk viser en teknisk dygtig kunstner med sans for virkeligheden. Juel grundlagde sit europæiske udsyn på sin ungdoms rejser til Tyskland, Italien, Frankrig og Schweiz. Han lod sig inspirere af tidens største internationale navne og blev selv kunstner af deres format. Denne bog handler om Jens Juels internationale forbindelser og om de kulturelle miljøer, som hans europæiske portrætmesterskab udsprang af. Bogen er en lystvandring i Jens Juels værk og i den kunst, han selv så og lærte af på sine dannelsesrejser, ligesom den viser os en blomstrende europæisk grafik, der hjemme i Danmark tillod Juel at holde sig orienteret om de nyeste tendenser. Hans udvikling fra rokokoens sødme og oplysningstidens udfordringer til postrevolutionær nøgternhed og tidlig romantik beskriver samtidig et stykke europæisk historie og forudsætningerne for det demokratiske gennembrud. Anna Schram Vejlby (f. 1979) er mag.art. og ph.d. i kunsthistorie fra Københavns Universitet. Direktør ved Fuglsang Kunstmuseum. Tidligere museumsinspektør ved Ny Carlsberg Glyptotek, Den Hirschsprungske Samling og Ribe Kunstmuseum. Har specialiseret sig i dansk kunst 1750-1900 med fokus på portrætter og følelser i lyset af skiftende tiders menneskesyn og idealer.Thyge Christian Fønss-Lundberg (f. 1978) er kunsthistoriker og forfatter med speciale i portrætkunst – et emne, han har formidlet i talrige bøger og udstillinger. Hans forfatterskab tæller mere end tyve titler og omfatter kunstnere som Laurits Tuxen, Mikael Melbye, Thomas Kluge og Prins Henrik samt flere udgivelser om dansk portrætmaleri. I 2022 udkommer tillige hans monografi om Franz Xaver Winterhalter og i 2023 et raisonneret katalog over Otto Baches værker.

  • af Karen Westphal Eriksen, Anna Schram Vejlby, Josephine Nielsen-Bergqvist, mfl.
    198,95 kr.

    Fortællingen om den danske kunstner Georg Jacobsen (1887-1976) er en fortælling om kunstnerfællesskaber i Paris, om billedopbygning og om at præge en ny generation af kunstnere.Vi befinder os i Paris. Året er 1920, og Jacobsen er netop begyndt at besøge mexicaneren Diego Rivera i 26 Rue du Départ i Montparnasse. Her er også svenske Otte Sköld, norske Alf Rolfsen, russiske Angelina Beloff og brasilianske Pedro Luiz Correia de Araújo – for ikke at tale om Jacobsens landsmænd Adam Fischer og Ellen Fischer. Gruppen af kunstnere har en mission. De vil udvikle en ny form for kunst, en kunstretning der inspireres af middelalderens og renæssancens billedopbygning. Et billede må have et konstruktivt skelet – udregnet på baggrund af det gyldne snit og geometriske former – før et motiv kan tilføjes.Bogen Billedbyggeren tager læseren med gennem elementer af Jacobsens kunst – fra 1920’ernes Paris til 1930’ernes Oslo, fra en grundig introduktion af hans billedteori til de store udsmykninger af offentlige bygninger.

  • - World-class art between disasters
    af Kasper Monrad, Karina Lykke Grand, Gertrud Oelsner, mfl.
    398,95 kr.

    The catalogue was published in connection with the exhibition The Danish Golden Age World-Class Art Between Disasters at The National at National Museum Stockholm (28th February - 21st July 2019) and the National Gallery of Denmark (24th August - 8th December 2019). The catalogue includes 20 articles by prominent Swedish and Danish art historians, who present the most recent academic research on one of the most popular eras in Danish art history. The research is supplemented with knowledge and insight gained in the editorial and curatorial process of both the book and the exhibition in Stockholm and Copenhagen. Thus, the book is introduced by a comprehensive overview article about the period by Karina Lykke Grand (University of Aarhus), which elaborates on the traditional, more idealised, narrative and the thematics that are typically presented in connection to the Danish Golden Age. Family life, citizenship, the Danish Art Academy, etc. are elaborated and challenged by various new readings and perspectives. How far the Danish Golden Age stretches is discussed, as well as, more undiscussed topics in art history, such as the female artists of the Danish Golden Age, colonialism the results of the new technical art history, the democratic revolution, nationalism versus internationalism, technology, Scandinavianism and Danish artists in Sweden. In addition, the catalogue focuses on the many artists who have been written out of the approved canon, not for lack of quality, but for reasons of realpolitik or identity politics. The catalogue, as well as the exhibition, has a chronological-spacial set up so that we follow the technical development and geographic movement between 1800 and 1860. This development can of course not be considered isolated, like art history has been inclined to do, but must be understood as closely interwoven with a wide range of societal conditions and changes. The catalogue is richly illustrated with approximately 350 paintings and photographies