Bøger i Samfundsvidenskabernes metoder serien
-
- - for samfundsvidenskab
485,95 kr. En all-round-lærebog til højere uddannelser inden for bl.a. økonomi, sociologi og samfundsvidenskab. I bogen gennemgås de relevante statistiske fordelinger og tilhørende hypotesetest for disse fagområder. Bogens praktiske tilgang illustreres af en systematisk gennemgang af alle faser fra stikprøver og dataindsamling til bearbejdning og tolkning af data. Der er i bogen lagt stor vægt på løbende anvendelse af eksempler, der udbygger det teoretiske stof, ligesom alle kapitler afsluttes af opgaver, som kan bruges til at tjekke forståelsen af teorierne. Bogen rummer en række konkrete anvisninger på anvendelse af Excel-regneark til løsning af de praktiske problemstillinger. Specielt for undervisere; vejledende løsninger til bogen findes på Academicas undervisersite. Du kan bestille adgang til undervisersitet her.
- Bog
- 485,95 kr.
-
395,95 kr. En lærebog om samfundsvidenskabelige metoder i journalistik og politisk kommunikation Denne lærebog er skrevet til alle, der beskæftiger sig med journalistik, medier og kommunikation, særligt politisk kommunikation. Den henvender sig især til studerende, men også alle andre, der ønsker at lave deres egne undersøgelser eller skærpe deres kritiske sans, når de bliver præsenteret for en undersøgelse eller en ny meningsmåling. Forskningsmetoder i journalistik og politisk kommunikation præsenterer forskningsprocessen fra planlægning til dataindsamling og -analyse og giver indblik i både kvalitative og kvantitative forskningsmetoder. Bogens forfattere præsenterer desuden en lang række eksempler på aktuelle forskningsresultater, der dækker alt fra praktikanters dagligdag på redaktioner over politikernes tone i valgkampe til effekterne af, hvordan kontanthjælpshjælpsmodtagere omtales i medierne. Bogen er redigeret af David Nicolas Hopmann og Morten Skovsgaard, begge fra Syddansk Universitet.
- Bog
- 395,95 kr.
-
- Principper og praksis
278,95 kr. Kombination af forskellige metoder i et samlet forskningsprojekt er blevet brugt i de fleste samfundsvidenskaber i mange år. Alligevel er det først inden for de seneste årtier, at der er opstået en egentlig diskussion af de grundlæggende principper for denne type kombinationer, som under ét kaldes mixed methods.Denne indføring præsenterer centrale principper og metoder i mixed methods og giver et hands on-værktøj til folk, der selv skal arbejde med kombination af metoder. Bogen indledes med et kapitel, der indkredser, hvad mixed methods består i, og er ellers bygget op omkring en række gennemgange af konkrete forskningsprojekter, hvor mixed methods er blevet anvendt. Eksemplerne sætter fokus på metodiske principper og kan virke som inspiration til andre projekter af samme type.Bogen er redigeret af Morten Frederiksen (AAU), Peter Gundelach (KU) og Rikke Skovgaard Nielsen (SBI).
- Bog
- 278,95 kr.
-
431,95 kr. Survey er en udbredt metode og benyttes inden for bl.a. humaniora, samfundsvidenskab, psykologi, marketing og sundhedsforskning. Også uden for forskningsverdenen er der mange organisationer som f.eks. konsulentfirmaer og offentlige institutioner, der arbejder med surveys.Denne bog gennemgår alle surveyarbejdets faser og giver en praktisk indføring i design af undersøgelsen og udvælgelse af stikprøver, formulering af spørgeskemaer samt indsamling og kodning af data, metoder til at analysere resultaterne.Redigeret afMorten Frederiksen, lektor ved Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet,Peter Gundelach, professor emeritus ved Sociologisk Institut, Københavns Universitet,Rikke Skovgaard Nielsen, forsker ved Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet. Download bogens figurer her
- Bog
- 431,95 kr.
-
538,95 kr. Grundbogen i en ny, udvidet og opdateret 3. udgave. De tre nye kapitler er: ”Eksperimentelle design”, ”Big data – alternative datakilder og analysemuligheder” og ”Designbaseret inferens”.Bogen er skrevet af førende eksperter på området og gennemgår statskundskabens centrale metoder: planlægning af undersøgelsen, indsamling og analyse af kvalitative data, indsamling og analyse af kvantitative data og kombination af metoder og formidling.De forskellige metoder gennemgås med henvisning til konkrete studier, hvor de er blevet anvendt. Desuden diskuterer bogen, hvilke erkendelser metoderne kan give anledning til, og hvordan man bedst muligt formidler sine resultater.Som studerende og forsker i statskundskab er man interesseret i at opnå en systematisk forståelse af samfundsmæssige og politiske forhold. Nøglen er en metodisk stringent praksis. I enhver undersøgelse er det afgørende dels at vælge en metode, der passer til den pågældende problemstilling, dels at overveje, hvilke forståelser og konklusioner den pågældende metode kan give anledning til.Kasper Møller Hansen er professor ved Københavns Universitet, Lotte Bøgh Andersen er professor ved Aarhus Universitet, og Sune Welling Hansen er lektor ved Syddansk Universitet.
- Bog
- 538,95 kr.
-
- En praktisk introduktion
368,95 kr. Stata er et af de bedste og mest brugervenlige allround-statistikprogrammer og vinder stadig større udbredelse inden for bl.a. samfunds- og sundhedsvidenskaberne. Denne guide introducerer læseren til programmet og gennemgår, hvordan Stata anvendes til videnskabelig analyse af kvantitative data. Gennem en række eksempler og øvelser med virkelige data guides læseren igennem datahåndtering, basale uni- og bivariate analyser samt lineær regression. Derudover behandles mere avancerede emner som fx illustration af resultaterne fra interaktionsmodeller. Bogen er skrevet til studerende, der ikke tidligere har arbejdet med statistiksoftware, og er således velegnet i metode- og statistikundervisningen på BA-niveau. Bogen er dog også velegnet til erfarne brugere af andre programmer og til Stata-brugere, der ønsker overblik over programmets grundlæggende funktionalitet. Kim Mannemar Sønderskov er lektor ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet. Til bogen hører en hjemmeside, hvor du bl.a. kan finde øvelsesdatasæt, løsninger og supplerende materiale.
- Bog
- 368,95 kr.