De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger i Dansk i dybden serien

Filter
Filter
Sorter efterSorter Serie rækkefølge
  • af Thomas Thorhauge
    213,95 kr.

    Genrehæftet Graphic novels af Thomas Thorhauge er en ny strømning inden for tegneseriemediet.  Hæftet  viser, hvordan det er muligt for eleverne at få en større forståelse for de mange virkemidler, der er i spil - både i ord og i billede.Graphic novels tager udgangspunkt i: handling, lay-out, billede og stil. Eleverne kan vælge mellem billedanalyse, dramaturgi, handling og indholdsanalyse.Graphic novels får eleverne til at arbejde praktisk med tegneserieformen i en række øvelser.

  • af Ayoe Quist Henkel
    195,95 kr.

    Fantasy af Ayoe Quist Henkel er et nyt litterært genrehæfte til folkeskolens 7.-9.  klasse. I Fantasy er Kennet Bøgh Andersens roman Himmelherren det gennemgående eksempel på genren, og der inddrages også mange andre fantasyromaner. Der er eksemplarisk gennemgang af og ideer til tekstarbejde med Skyggeporten af Lene Kaaberbøl.Fantasy er tilrettelagt som et systematisk undervisningsforløb og indgår i den litterære genreserie Dansk i dybden, som sigter mod at udvikle kompetente og engagerede litteraturlæsere.

  • af Ingelise Moos & Karen Vilhelmsen
    208,95 kr.

    Den nye ungdomsnovelle er et nyt litterært genrehæfte til folkeskolens ældste klasser. Hæftet indeholder en nyskrevet novelle af Janne Teller og en novelle af Peter Mouritsen.   Det fokuserede genrearbejde tager udgangspunkt i elevernes egen læsning og forståelse af novellerne. Hæftet præsenterer eleverne for en litteratursamtale, som lærer eleverne at analysere, fortolke og perspektivere tekster på et solidt litteraturfagligt grundlag.   Ungdomsnovellens særlige genretræk og virkemidler gennemgås, og opgaverne lægger op til elevens egen analyse og overblik over genren.

  • - Dansk i dybden
    af Ayoe Quist Henkel
    133,95 kr.

    NB App’en De blå øjne er lukket grundet tekniske problemer og kan derfor ikke længere benyttes. Vi har af samme årsag sænket prisen på bogen med 33%.Hvis I køber bogen Dansk i dybden - Intermedial litteratur kan vi i stedet tilbyde 3 måneders gratis abonnement til websitet Dansk i dybden, hvor der ligger et intermedialt undervisningsforløb til app’en Fuglen. Fuglen kan hentes gratis i AppStore.Ønsker I at benytte tilbuddet om 3 måneders gratis abonnement, skal I sende en mail til information@gyldendal.dk med oplysning om ordrenummer.INTERMEDIAL LITTERATUR giver eleverne en grundig introduktion til, hvad der sker og hvordan det kan se ud, når litteraturen kombinerer skrift, billede, musik og lyd med film, animation og interaktivitet. Når litteraturen finder sted mellem flere udtryksformer og medier, er den blevet intermedial, og det kræver nye måder at læse på, og det lærer eleverne undervejs i hæftet.Litteratur for børn og unge er under stadig forandring. I de senere år udgives der stadigt flere billedfortællinger, og de første apps og digitale fortællinger har fundet vej til det børnelitterære marked, fx TAVS (2013), Sofus og månemaskinen (2015), Pigen fra Shanghai (2016), Fuglen (2017) og NORD (2017). I den intermediale udgave af Karen Blixens klassiker ”De blå øjne” (2017), tales der til de fleste sanser, og der veksles mellem statiske, dynamiske og inter aktive elementer. Med øjet som ledemotiv inviteres læseren på en litterær rejse med forskellige udtryksformer og virkemidler: Lyd, oplæsning, skrift, billeder, animationer og interaktivitet. Her skal eleverne både opleve, analysere og fortolke.

  • af Birgitte Therkildsen & Lise Rostgaard Moestrup
    195,95 kr.

    Årsplan 7FOLKEEVENTYR er et genrehæfte, der er skrevet til elever i folkeskolens ældste klasser, og indeholder et undervisningsforløb, der kan indgå direkte i den danskfaglige årsplan.   Hæftets indhold er: - Den mundtlige formidling - Folkeeventyrets kendetegn - Forskellige modeller og eventyrtyper - Analyse- og fortolkningsopgaver - Proces- og produktorienterede skriveopgaver - Fremgangsmåder til arbejdet med folkeeventyr   Mere om indholdet i Folkeeventyr Ofte er arbejdet med folkeeventyr i folkeskolens ældste klasser ret stereotypt. Den gode og den onde, tretalsmagi, måske en aktantmodel og en morale. Eleverne når ikke til at opfatte folkeeventyrene som mulige livsforklaringer – og de anvender ikke deres analytiske iagttagelser i en samlende tolkning/syntese. I hæftet om folkeeventyr kommer eleverne ned i – og rundt om folkeeventyrene ved at fokusere på genrens karakteristika – og ved at gå ind i folkeeventyrene med forskellige redskaber og fra forskellige vinkler. På den måde aktiveres elevernes viden om genren – og de får den systematiseret og udfordret gennem både mundtlige og skriftlige danskaktiviteter. Undervejs i arbejdet med hæftet møder eleverne opgaver, hvor de skal fokusere på den mundtlige fortælling. Forberede og afprøve en fortælling – for at udfordre mundtligheden og dens mange muligheder – også for de ældste elever.  Hæftet indeholder en eksemplarisk analyse af folkeeventyret Dovenlars. Der er løbende eksempler på, hvordan genretræk kan kendes, findes og bruges i de enkelte tekster. Sidst i hæftet findes en oversigt, der viser forskellige tilgange og fremgangsmåder, når eleverne i andre sammenhænge skal formulere sig om genren.    Om forfatterne Lise Moestrup er læreruddannet og har mange års erfaringer som dansklærer i folkeskolens ældste klasser og som beskikket censor. Birgitte Therkildsen er læreruddannet med PD i dansk, fagkonsulent i dansk i Undervisningsministeriet siden 2001, samt dansklærer i folkeskolens ældste klasser gennem mange år. Medforfatter til materialet Fra tekst til tekst til tekst, der er en elevbog til folkeskolens ældste klasser. – Birgitte Therkildsen afholder danskfaglige kurser i evaluering, genrearbejde og skriftlig fremstilling samt prøverne i dansk.

  • af Conni Hesel Rickmann
    213,95 kr.

    DIGTE – Dansk i dybden er et litterært genrehæfte til folkeskolens ældste klassetrin. Hæftet er tilrettelagt som et konkret undervisningsforløb, der kan indgå direkte i den danskfaglige årsplan. Indholdet i DIGTE er: Introduktion til arbejdet med DIGTE Digtets kendetegn og genretræk Digtets væsentlige analysebegreber Analyse- og fortolkningsopgaver Skriveøvelser og sprogeksperimenter Eksempler på digte Gennemgang af digtet På det tørre Fremgangsmåder til analyse og fortolkning af digte Hæftet formidler lyrikkens analyseredskaber på en praktisk omsættelig og vedkommende måde. Begrebsgennemgangen er løbende suppleret med opgaver, der både lægger op til analyse og elevernes eksperimenter med selv at skrive løs. En eksemplarisk analyse og fortolkning af digtet På det tørre af Benny Andersen kan virke inspirerende og bidrage til at udvikle elevernes litterære kompetencer. Et afsnit om Fremgangsmåder er en opsamlende oversigt over analysebegreberne med spørgsmål inden for hvert analyseområde, som kan bruges undervejs i genreforløbet, og som giver eleverne mulighed for selv at gå i dybden med digte fremover.Conni Hesel Rickmann har mange års undervisningserfaringer som dansklærer i folkeskolens ældste klasser og har tidligere skrevet Korte tekster – store spørgsmål om at undervise i nyere litteratur i folkeskolens ældste klasser. Årsplan 9

  • af Pernille Bjerrum & Ida Vestergaard
    208,95 kr.

    Saga er et nyt litterært genrehæfte til folkeskolens ældste klasser. Saga analyserer en del af Gunløg Ormstunges saga og eleverne prøver selv kræfter med Egils opvækst.   Med Saga lærer eleverne slægtssagaerne og deres tid at kende. Med udgangspunkt i genrens æresbegreber, kærlighedsdramaer, magtspil og brutalitet gør hæftet de ellers fjerne fortællinger nærværende for eleverne.   Eleverne arbejder hele vejen selv med og tager stilling til genrens kendetegn i både mundtlige og skriftlige opgaver.

  • af Birgitte Therkildsen
    213,95 kr.

    Dansk i dybden - Essay er skrevet af fagkonsulent Birgitte Therkildsen til elever i folkeskolens ældste klasser. I Essay får eleverne overblik over genrens særlige kendetegn. Opgaverne sætter fokus på afsæt, planer, argumentation og refleksion over indhold og budskab.Dansk i dybden - Essay indeholder bl.a. essays af Dan Turèll og Marianne Larsen.Serien Dansk i dybden indeholder afgrænsede litteraturfaglige forløb med fokus på genrefordybelse. Eleverne arbejder med litterære begreber indenfor den enkelte genre, og de gennemgår eksemplariske analyser.Dansk i dybden består aktuelt af følgende litterære genrehæfter: Digte, Folkeeventyr, Den realistiske ungdomsroman, Den nye ungdomsnovelle, Saga, Fantasy og Essay.

  • af Conni Hesel Rickmann
    195,95 kr.

    I KORTPROSA gennemgås kortprosaens særlige kendetegn med fokuseret brug af litterære begreber, som eleverne skal anvende aktivt både i tekstnære analyser og opgaver såvel som i skriveøvelser, hvor eleverne selv eksperimenterer med at skrive inden for genren. Eleverne præsenteres for udvalgte tekster inden for såvel den minimalrealistiske som den fantastiske kortprosa. Hæftet indeholder desuden en eksemplarisk analyse og fortolkning af kortteksten Ægteskaber af Jens Smærup Sørensen, som eleverne kan gå i dialog med og lade sig inspirere af.KORTPROSA er skrevet af lærebogsforfatter Conni Hesel Rickmann, som er uddannet lærer og cand.pæd. i didaktik (dansk), nu ansat som adjunkt ved University College Lillebælt.

  • af Jimmi Michelsen
    213,95 kr.

    NOVELLER er et genrehæfte til folkeskolens ældste klasser og indgår i serien Dansk i dybden. Hæftet udgør en oplagt og veloplagt ramme for klassens arbejde med novellegenren. Her vil eleverne lære om, hvad der kendetegner genren, og de vil få redskaber, så de kan analysere og fortolke noveller. Eleverne skal undervejs læse to for målgruppen relevante ungdomsnoveller. Det sker i en vekselvirkning mellem at læse grundigt, samtale og skrive. Derudover indeholder hæftet et oplæg til, hvordan eleverne selvstændigt kan fremlægge en analyse og fortolkning af en novelle ved hjælp af et digitalt værktøj.NOVELLER rummer to nyere noveller af Dorthe Nors (Ællingen 2008/2014) og Jesper Wung-Sung (Sheila og elefanterne 2011) samt citater og eksempler fra væsentlige, danske novelleforfatteres tekster: Naja Marie Aidt, Helle Helle, Simon Fruelund, Juliane Preisler, Klaus Rifbjerg m.fl.Materialet er skrevet af cand.mag. og ph.d. Jimmi Michelsen (f. 1968), som underviser i dansk ved Læreruddannelsen i Odense, UC Lillebælt. Sideløbende har han bl.a. skrevet Sæt spor med litteraturhistorien (7.-10. klasse) og bidraget til bogen Stjernebilleder 3. Ungdomslitteratur – indføring og læsning.

  • af Mette Bechmann Westergaard & Loa Bille
    208,95 kr.

    NYE UNGDOMSROMANER er et genrehæfte til folkeskolens ældste klasser og indgår i serien Dansk i dybden.Her præsenteres den danske ungdomsroman – lige nu. I forlængelse heraf indføres eleverne i 10 værktøjer, som de kan bruge, når de skal analysere og fortolke en roman sammen, parvis eller hver for sig. Her er en veloplagt ramme for arbejdet om et fælles værk. Her vil eleverne lære om, hvad der kendetegner genren. De vil få demonstreret og afprøvet konkrete analyseredskaber, så de er klædt på til senere at udvælge og anvende relevante værktøjer i forbindelse med deres læsning, fortolkning og fremlæggelse af selvvalgte ungdomsromaner.NYE UNGDOMSROMANER rummer et tydeligt stillads til en fælles gennemgang (med indlagte læse-, skrive- refleksionsopgaver) af Jesper Wung-Sungs Skolen (2013), og hvor eleverne får mulighed for over længere tid at fordybe sig sammen i et værk. Medtaget er også citater og eksempler fra væsentlige danske ungdomsromaner af Sanne Munk Jensen, Glenn Ringtved, Kim Fupz Aakeson, Anita Krumbach, Merete Pryds Helle m.fl.Forfatterne bagMaterialet er skrevet af Mette B. Westergaard og Loa Bille, som begge er dansklærere på Gåsetårnsskolen i Vordingborg.Mette B. Westergaard er forfatter til det prisbelønnede materiale Ned i novellen, undervisningsforløb på dansk3-6.gyldendal.dk og litteraturmaterialet Mærkelige dage i serien MÆRKER.

  • - Dansk i dybden
    af Jimmi Michelsen
    208,95 kr.

    AUTOFIKTION er et genrehæfte til folkeskolens ældste klasser og indgår i serien Dansk i dybden.AUTOFIKTION præsenterer et udbredt litterært fænomen, der befinder sig i et spændingsfelt mellem fiktion og selvbiografi.  Autofiktion er en tidstypisk blandingsgenre, hvor selvfremstillingen og selviscenesættelsen står centralt.Eleverne skal undervejs læse og forholde sig til to lyriske tekster. De skal desuden arbejde med teksterne rundt om teksten og de kontekster, teksten indgår i. Det er i arbejdet med disse paratekster, at teksten åbnes.AUTOFIKTION indeholder to lyriske tekster af Yahya Hassan og Caspar Eric samt en række paratekster som fx interviews, omslag, artikler og film.Hæftet er skrevet af cand. mag. og ph.d. Jimmi Michelsen (f. 1968), som underviser i dansk ved Læreruddannelsen i Odense, UC Lillebælt. Han har bl.a. skrevet Sæt spor med litteraturhistorien (7.-10.klasse) og Dansk i dybden – Noveller.

  • af Ingelise Moos & Karen Vilhelmsen
    213,95 kr.

    Den realistiske ungdomsroman er et litterært genrehæfte til folkeskolens ældste klasser. Forfatterne har tilrettelagt hæftet som et undervisningsforløb, der kan indgå direkte i den danskfaglige årsplan. Indholdet: Introduktion til romanlæsning Romanens kendetegn og genretræk Væsentlige analysebegreber Gennemført analyse af en Supernova Fremgangsmåder til analyse og mundtlig fremlæggelse  Årsplan 8Med hæftet lærer eleverne at analysere moderne realistiske ungdomsromaner. Eleverne guides gennem genrens særlige kendetegn og arbejder selv med at finde og bruge genretrækkene både i mundtlige og skriftlige opgaver.Den realistiske ungdomsroman indeholder et eksempel på en tre-delt analyse: Før du læser, mens du læser, når du har læst. Anders Johansens roman Supernova gennemgås eksemplarisk og Pia Juuls Lidt ligesom mig inddrages.   Om forfatterne Ingelise Moos og Karen Vilhelmsen, begge ansat ved CVU-Storkøbenhavn. Sammen har de tidligere skrevet Men først skal bogen læses. Litteratursamtale som litteraturpædagogisk arbejdsform i skolestarten, elevmaterialerne Læs og skriv fagtekster og Omme bag klædeskabet. Læs litteratur i 3.-4.klasse, samt en række artikler om litteraturundervisning

  • af Amanda Lundberg Kelly
    213,95 kr.

    Dansk i dybden - Rap er et litterært genrehæfte til folkeskolens ældste klasser. Rap går i dybden med genrens særlige virkemidler: de sproglige billeder, rim, beat og flow. I hele undervisningsforløbet arbejder eleverne selv med - og de forholder sig aktivt til - genren i både mundtlige og skriftlige opgaver, og kommerderved helt tæt på en genre, som de kender fra deres egen hverdag.Dansk i dybden - Rap indeholder tekster af L.O.C., Ataf og Kinski.

  • af Anna Karlskov Skyggebjerg
    208,95 kr.

    BIOGRAFIER er et genrehæfte til folkeskolens ældste klasserBIOGRAFIER giver eleverne en tydelig og inspirerende introduktion til biografien som genre. De hører om genrens historie og særlige kendetegn. Hvem biograferes, hvad indgår i en biografi, og hvad er egentlig en selvbiografi? Eleverne får mulighed for at overveje, hvad man bruger en biografi til, hvem de kunne tænke sig at læse en biografi om, og hvem der burde findes en biografi om. Midtvejs møder eleverne en præsentation af fire biografier - to af dem er selvbiografier. Præsentationerne er ment som appetitvækkere til et mere omfattende arbejde med biografien læst som et helt værk. Hæftet er tilrettelagt fleksibelt, så klassen samlet kan vælge én bestemt biografi at arbejde med, eller eleverne kan vælge at dele sig op i grupper og arbejde med forskellige biografier. Hæftet indeholder et særskilt oplæg til dette analyse- og fortolkningsarbejde under overskriften Fremgangsmåde.BIOGRAFIER rummer et stillads til en fælles gennemgang (med indlagte læse-, skrive- refleksionsopgaver) af selvbiografien Jeg er Malala (2014), og hvor eleverne får mulighed over længere tid at fordybe sig i en fælles bog. Medtaget er også citater og eksempler fra biografier om Zlatan Ibrahimovic, Astrid Lindgren og Eske Villerslev. I uddraget fra Jeg er Malala fortæller Malala om den mest skelsættende dag i sit liv. Hendes fortælling er oplagt til at demonstrere nogle af de elementer, som ofte indgår i en biografi/selvbiografi.Materialet er skrevet af Anna Karlskov Skyggebjerg, der er lektor, ph.d. og ansat på Aarhus Universitet, Faculty of Arts, samt uddannelsesleder for Kandidatuddannelsen i didaktik og koordinator for Masteruddannelsen i børnelitteratur. Forfatter til artikler om litteraturpædagogiske emner, adskillige undervisningsmaterialer om litteratur- og forfatterskabslæsning på mellemtrinnet – seneste udgivelser er Hvad er meningen? i serien MÆRKER og undervisningsforløb på dansk3-6.gyldendal.dk.