Litteratursamtaler efter gehør
- i grundskolens danskundervisning
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 124
- Udgivet:
- 2. december 2024
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 156x228x12 mm.
- Vægt:
- 243 g.
- 1-2 hverdage efter udgivelsesdato.
- 4. december 2024
- 2. december 2024
På lager
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Litteratursamtaler efter gehør
"Litteratursamtaler efter gehør" udfordrer undervisningens såkaldte IRE-samtalemønster, hvor læreren altid er den, der stiller spørgsmålene, eleverne svarer, og læreren evaluerer svarene.
Det problematiske ved dette mønster er, at eleverne ikke positioneres til at bestemme indholdet af samtalen, ligesom de ikke får den fornødne tid til at udfolde deres tanker om teksten. Der er kort sagt behov for mindre strukturerede samtaleformer, der lægger op til en mere undersøgende tilgang i litteraturundervisningen.
Hvad sker der med dynamikken i samtalen, når IRE-mønsteret fraviges?Og hvordan kan eleverne lære at læse litterært, uden at læreren stiller tekstspecifikke spørgsmål? Det giver denne bog et både forskningsbaseret og praksisnært svar på med den jazzede samtalemodel og en tekstæstetiske læsemåde.
Litteratursamtaler efter gehør forudsætter sans for både turtagningen i samtalen og tekstens æstetiske udtryk. Det er samtaler, hvor eleverne selvstændigt tager ordet, lytter opmærksomt, tænker efter og bryder ind, og det er samtaler, som gradvist udvikler elevernes sensitivitet for de tekstlige detaljer.
Bogen henvender sig primært til dansklærere i grundskolen og til lærerstuderende med dansk som linjefag.
Det problematiske ved dette mønster er, at eleverne ikke positioneres til at bestemme indholdet af samtalen, ligesom de ikke får den fornødne tid til at udfolde deres tanker om teksten. Der er kort sagt behov for mindre strukturerede samtaleformer, der lægger op til en mere undersøgende tilgang i litteraturundervisningen.
Hvad sker der med dynamikken i samtalen, når IRE-mønsteret fraviges?Og hvordan kan eleverne lære at læse litterært, uden at læreren stiller tekstspecifikke spørgsmål? Det giver denne bog et både forskningsbaseret og praksisnært svar på med den jazzede samtalemodel og en tekstæstetiske læsemåde.
Litteratursamtaler efter gehør forudsætter sans for både turtagningen i samtalen og tekstens æstetiske udtryk. Det er samtaler, hvor eleverne selvstændigt tager ordet, lytter opmærksomt, tænker efter og bryder ind, og det er samtaler, som gradvist udvikler elevernes sensitivitet for de tekstlige detaljer.
Bogen henvender sig primært til dansklærere i grundskolen og til lærerstuderende med dansk som linjefag.
Brugerbedømmelser af Litteratursamtaler efter gehør
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Litteratursamtaler efter gehør findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621