Bøger af Michael Fjeldsøe
-
418,95 kr. Kulturradikal musik kan forstås som moderne musik, der har en konkret anvendelse for øje og dertil er indeholdt et frigørende perspektiv. Det kan være noget med jazz, noget med Josephine Baker og noget med viser skrevet af Poul Henningsen, men det er også meget andet og mere end det. I 1920’erene var kulturradikalismen en bred bevægelse, der organiserede sig omkring tidsskrifter og organisationer som Clarté, Kritisk Revy, Studentersamfundet, Mondegruppen og Forsøgsscenen. Udgangspunktet var et åbent samarbejde mellem en række grupper på den kulturelle venstrefløj, der også faldt sammen med dele af den intellektuelle, politiske venstrefløj. I Kulturradikalismens musik undersøger forfatteren mellemkrigstidens kulturradikalisme med særligt henblik på forholdet mellem kulturradikalisme og musik. En af de helt centrale arenaer for kulturradikal musik i 1930’erne var musikalske bidrag til aktuel og engageret scenekunst. Det omfatter såvel det folkelige, politisk engagerede teater i form af revy, kabaret og agitpropteater som forestillinger på etablerede teatre. Den bagvedliggende problembevidsthed var afgørende for de kulturradikale musikformer som teatermusik, revymusik, filmmusik, undervisningsmusik og sammenspilsmusik. PH-revyerne, Danmarksfilmen, Lulu Zieglers kabaretkunst samt forestillinger på Riddersalen og Det Kongelige Teater spillede en hovedrolle. Også Kjeld Abells revykomedier, ikke mindst Dyveke med viser af Poul Henningsen, heriblandt den centrale ’Man binder os på mund og hånd’, og Danmarksfilmen, der fik premiere i 1935, kan nævnes i denne sammenhæng tillige med komponisten og musikpædagogen Bernhard Christensen samt komponisten Knudåge Riisager, der til og med 1930 betegnes som en af de mest centrale, kulturradikale komponister. Kulturradikalismens musik er på en gang et stykke musikhistorieskrivning og en bredere kulturhistorie. Michael Fjeldsøe er lektor, ph.d., ved Afdeling for Musikvidenskab, Københavns Universitet.
- Bog
- 418,95 kr.
-
- En kulturhistorisk biografi
217,95 - 338,95 kr. Aldrig tilfreds, altid fremad! En af de allerstørste skikkelser i dansk musikliv var egensindig og nysgerrig, og så var han lige så engageret i at forny den folkelige sang som i at udvikle den store koncertmusik. Samtidig var han dybt optaget af en europæisk musiktradition og dens fornyelse. Carl Nielsen stræbte livet igennem efter at skabe musik med en umiddelbar evne til at kommunikere, og som passede til sit formål. Den største skønhed opstår, når tingen fuldstændig passer til sin funktion, mente han."Carl Nielsen. En kulturhistorisk biografi" skildrer de mange områder, hvor Carl Nielsen var aktiv som musiker, komponist og kulturpersonlighed. Bogen er samtidig en indføring i den europæiske musikkultur og det københavnske kulturliv, som han var en del af og tog aktivt del i.
-
- A Cultural Biography
174,95 - 398,95 kr. Carl Nielsen (1865–1931) occupies a prominent place among the European modern composers of the early twentieth century, representing the generation of Richard Strauss, Ferruccio Busoni, Jean Sibelius and Gustav Mahler, and his music is performed throughout the world. "Carl Nielsen. A Cultural Biography" is the first thoroughly researched and comprehensive biography of Nielsen available to international readers and scholars.Nielsen participated in the lively cultural circles of late nineteenth-century Copenhagen, at a time when Scandinavian writers were in vogue throughout Europe. He travelled extensively during his life but maintained strong ties with his cultural heritage. His prolific output includes works in all genres from advanced symphonies to beloved popular songs.The book received the Carl Nielsen Society Honorary Award 2024.Carl Nielsen. A Cultural Biography is written by a team of researchers at the University of Copenhagen: Michael Fjeldsøe is full professor of musicology at the University of Copenhagen, working within the field of music history of the nineteenth and twentieth centuries; Katarina Smitt Engberg is employed as information specialist at the Royal Danish Library, Copenhagen; and Bjarke Moe is senior editor at The Society for Danish Language and Literature.